Fotograf/Källa: Kim Svensson

Nu drar årets Gula Bandet-månad igång, som avslutas med Veterandagen 29 maj och utnämnandet av Årets Veteran 2018. Det är andra året som Gula Bandet får en egen månad som uppmärksammar Sveriges civila och militära utlandsveteraner.

Det gula bandet, som en symbol för stöd för utlandsveteraner, har en historia som går snart ett sekel bakåt i historien. I Sverige har Sveriges Veteranförbund sålt Gula Bandet sedan 2009. För andra året pågår nu Gula Bandet-kampanjen under hela maj. Precis som förra året avslutas kampanjen med den årliga statsceremonin Veterandagen den 29 maj, där Sveriges Veteranförbund bland annat utser Årets veteran.

– Det känns kul att maj har blivit veteranernas månad.  På så sätt kan vi alla hjälpas åt under maj att sätta ljus på veteraner och anhöriga för att ge dem det erkännande de förtjänar, säger Per Lennartsson, kommunikationschef på Sveriges Veteranförbund.

Gula Bandet – internationell symbol för Sveriges veteraner
Gula Bandet är en internationell symbol som ger erkänsla och respekt till Sveriges civila och militära utlandsveteraner och deras anhöriga. Överskottet från Gula Bandet används för att stötta veteraner och deras familjer, bland annat ekonomiskt vid behov, efter deras insats.

Sveriges Veteranförbund (SVF) är en intresseorganisation och är ett förbund som engagerar sig, före, under och efter insats, för alla veteraner, som brytt och bryr sig om att hjälpa utsatta människor i världen.

Per Lennartsson

per.lennartsson@sverigesveteranforbund.se