Välkommen till en riksomfattande publik roadshow om ekologisk mat som nu besöker Östersund. Under pressträffen idag kl 14.00 deltar kocken Ulrika Brydling som håller i KörEkos rullande restaurang samt projektledaren inititativtagaren Carin Enfors. I Östersund bjuds bl.a. på matlive-show med Rune Kalf-Hansen och gäst Fia Gulliksson, SlowFood ambassadör i Jämtland.

Ekologisk roadshow kommer till Östersund

OBS NY TID! PLATS DENSAMMA
19-20 augusti 2008, Badhusparken i Östersund
Pressträff idag kl 14.00, den 18 augusti

Välkommen till en riksomfattande publik roadshow om ekologisk mat som nu kommer till Östersund. Det är höjdpunkten på EU-kampanjen Kör ekologiskt – ett gastronomiskt vägval som startade förra året. Roadshowen besöker tio städer runt om i Sverige och vänder sig till allmänheten och restaurangbranschen på varje ort. Allt handlar om ekologi, smak och kvalitet. Målet med hela kampanjen är att öka andelen ekologiska livsmedel hos landets restauranger.

I Östersund blir det ett varierat innehåll med kockdueller, matlive-show, lokala gäster, provsmakning, utställning, ekologisk restaurang med mera. Flera kända kockar medverkar, bland andra Rune Kalf-Hansen (känd från TV-programmet Toppform) och Ulrika Brydling (lagledare för ungdomskocklandslaget och tidigare innehavare av restaurang Marmite i Åre). Från Östersund medverkar bland andra radioprofilen Marcus Frånberg. Gäst hos Rune Kalf-Hansen är Jämtlands egen SlowFood ambassadör Fia Gulliksson.

Det här händer på roadshowen Kör eko i Östersund:
• Matlive-show på scen med Rune Kalf-Hansen, DJ Nathan Hamelberg och gästen Fia Gulliksson tisdag 19 augusti kl 18.00.
• ”Riv Järnet”, en tävling i att göra snabba, goda rätter med ekologiska grönsaker
• Kockdueller mellan Ulrika Brydling och lokala kocken Daniel Mathias kl 13.00 båda dagarna
• Restaurang ”Kör eko” serverar lättare rätter, ekologiska delikatesser och dryck
• Korta seminarier, föredrag med olika ekologiska teman
• Provsmakning av ekologiska viner, ostar mm
• Blindtest av ekologiska och konventionella produkter
• Tipspromenad
• Information om EU-ekologiskt och KRAV
• Ekologisk mässa med utställare

VÄLKOMMEN

För mer information, kontakta:
Carin Enfors, Ekocentrum, tel: 08-582 444 24, 070-536 26 15, e-post: carin@ekocentrum.info
Eva Fröman, Ekocentrum, tel: 08-779 59 29, 070-779 59 90, e-post: eva@ekocentrum.info

Se även www.koreko.se och www.ekocentrum.info

EkoMatCentrum, är en ideell förening med syfte att verka för en hållbar utveckling i livsmedelskedjans alla led. Föreningen verkar genom att sprida information om ekologiska produkter och därmed bidra till en ökad konsumtion av ekologiska livsmedel. EkoMatCentrum vill verka för att små och stora företag i livsmedelskedjans alla led ställer höga miljökrav vid köp och handel med livsmedel.

Eva Fröman

Verksamhetsledare