Ny statistik från PRV, Patent- och registreringsverket, visar tydligt att Brasilien är en het marknad för utländska företag. Mellan åren 2005 och 2015 ökade antalet patentansökningar från utländska företag med 78 procent från drygt 14 400 år 2005 till nästan 25 600 år 2015.

-Vi ser en tydlig ökning av företag som väljer att söka patent i Brasilien, vilket innebär att de ser Brasilien som en växande framtidsmarknad värd att satsa på, säger Mattias Arvidsson, chefscontroller på PRV.

Även när det gäller varumärkesansökningar är utvecklingen positiv i Brasilien. 2006 inkom nästan 96 000 ansökningar om varumärkesskydd från utländska företag. 2015 var det nästan 133 000. En ökning med 39 procent.

I samband med de svenska innovationsveckorna som anordnas för sjätte året i rad åker en delegation från PRV till Brasilien. Under innovationsveckorna möter PRV bland annat Handelskammaren, svenska företag etablerade i Brasilien, Brasiliens näringsdepartement (MDIC), samt Läkemedels-  och immaterialrättsmyndigheterna Anvisa respektive INPI.

Henrietta Thollén

Presskommunikatör