Efter en fantastisk mästerskapssäsong med 4 OS-medaljer och 4 JVM-medaljer har landslagsledningen haft en utmaning att spetsa konceptet ytterligare. Rakt in i A-landslaget kliver juniorerna Elvira Öberg och Oskar Ohlsson.

Elvira Öberg th tillsammans med Amanda Lundström och Ella Halvarsson efter JVM-Guld i Stafett

Det här var verkligen inget jag hade väntat mig, berättar Elvira. Jag är själv överraskad över hur bra det gick på Junior-VM och nu ska det bli spännande att få träna med A-landslaget och se hur kroppen reagerar på all den träningen.

Elvira Öberg går fjärde året på Skidskyttegymnasiet i Sollefteå men kommer att resa med A-landslaget på alla läger. Vid vinterns Junior-VM lyckades hon bärga 3 guld efter imponerande skytte men framförallt snabbast åktid i de tre loppen!

Om Elvira kvalificerar sig på sina JVM-resultat så handlar den andra nykomlingen snarare om potential. Oskar Ohlsson har under säsongen visat tecken på att han kan åka riktigt fort på skidor, vilket är en förutsättning för att lyckas internationellt. Han var snabbast bland svenskarna vid årets Junior-VM och det med en tämligen enkel träningsbakgrund. Oskar har gått den långa vägen utanför skidskyttegymnasium och med bara ordinär klubbträning hemma i Tullus SG (Östersund).

Oskar Ohlsson Tullus SG

När Wolfgang ringde så var jag 100% övertygad om att det var en busringning, skrattar Oskar. Men sen blev jag både chockad och glad över att få den här chansen. Det här blir en stor förändring för mig, att få någon som planerar träningen åt mig och jag tror att det kommer att göra mig mycket bättre.

Utöver överraskningarna så är det ett landslagsupplägg som påminner mycket om det som etablerades förra året med ett A-landslag och ett Framtidslandslag, det senare med en variation av åkare från olika åldersgrupper, där alla har det gemensamt att man har framtidspotential.

A-landslaget

Malte Stefansson                      Oxbergs IF

Henning Sjökvist                       Ornäs IK

Emil Nykvist                               Bore Biathlon

Landslagsledningen kompletteras nu med Jonas Johansson som de senaste åren varit Förbundskapten för USA´s skidskyttelandslag, där han av många anses vara hjärnan bakom Lowell Bailey´s sensationella VM-guld 2017. Jonas blir huvudansvarig för Framtidslandslaget men skall också arbeta med systematisk utveckling av träningsmetoder och tränarskap på juniornivå.

Jonas Johansson

Det ska bli jättekul att jobba med Svenskt Skidskytte igen! Med tanke på familjesituationen så vill jag resa mindre än jag gjort de senaste åren. Därför känns den här möjligheten perfekt för mig. Framtidslandslaget känns inspirerande, Sverige har ju stora framgångar bland de yngre och jag vill bidra till att det fortsätter. Det är mycket som görs bra och jag tror att vi kan göra saker ännu bättre. Extra kul är att det är en stor satsning med jättebra resurser.

Skidskytteförbundets satsning på att skapa en ”skidskyttefabrik” i Östersund där de bästa i landet kan få daglig sparring med förbundstränare på plats på skjutvallen varje morgon, fortsätter i samma form som tidigare. Den här kraftsamlingen av resurser tros vara en bidragande orsak till den fantastiska säsongen 2017/2018 och hoppas skapa förutsättningar för framgångar vid Skidskytte-VM 2019 i Östersund!

Landslagsledning

Wolfgang Pichler                      Chefstränare SSSF

Johannes Lukas                         Förbundstränare A-lag

Johan Hagström                       Skyttetränare A-lag

Mattias Nilsson                         Logistikansvarig och förbundstränare

Anna Maria Nilsson                 Förbundstränare Universitetsgruppen

Jonas Johansson                       Huvudansvarig Framtidslandslag och utveckling

Jan Erik Buskerud                     Förbundstränare Framtidslandslag samt IBU-cup ansvarig

skidskytte

Förbundets ändamål är att bredda och popularisera skidskytteidrotten, samt att skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. I detta arbete är föreningarna den viktigaste kuggen, eftersom det är där verksamheten utvecklas och bedrivs.

Marlene Ström

Pressansvarig Skidskytte-VM