Utsläppen från dieselbilar fortsätter att öka. Personbilstrafikens samlade utsläpp av kväveoxider har ökat sedan 2011 och den trenden fortsatte under 2016. Det framgår av årlig statistik över luftföroreningar som Naturvårdsverket redovisar i dag. Halterna av luftföroreningar i svenska tätorter påverkar människors hälsa och miljön. Dålig luft kostar samhället cirka 40 miljarder kronor per år.

̶ Överallt i Europa tas nu krafttag för att vända utvecklingen med höga halter av luftföroreningar från dieselbilar. De nya reglerna om miljözoner i städerna som regeringen har flaggat för behövs för att klara luftkvalitén i flera städer, säger Leif Holmberg, chef för Luftenheten på Naturvårdsverket.

Utsläppen av kväveoxider från dieselbilar har nästan fördubblats mellan 2011 och 2016 medan bensinbilars utsläpp i stort sett halverats under samma period. Sammantaget har utsläppen från personbilar ökat med 25 procent sedan 2011. Mätning av utsläpp i verklig körning visar att dieselbilar Euroklass 6 släpper ut 4-5 gånger mer kväveoxider än det tillåtna gränsvärdet vid labbtester för bilmodellers godkännande.

Till skillnad från dieselbilarna har den tunga trafiken lyckats väl med att få ner utsläppen av kväveoxider, och utsläppen har halverats sedan 2011. Den tunga trafikens minskande utsläpp har bidragit till att totalt sett minskar utsläppen av kväveoxider i Sverige. Mellan 2011 och 2016 minskade utsläppen av kväveoxider i Sverige med cirka 13 procent. För att nå längre och förbättra framförallt stadsluften krävs nu att utsläppen från personbilar minskar snabbare.

Luftföroreningar är en stor källa till lung-, hjärt- och kärlsjukdomar och för tidiga dödsfall. I Sverige orsakar dålig luft uppemot 5500 svenskars död årligen. Globalt sett är luftföroreningar den största dödsorsaken i världen och tema för FN:s miljöförsamling som just nu pågår i Nairobi.

̶ De utsläppssiffror som Naturvårdsverket publicerar idag visar också på behov av kraftfulla åtgärder för att minska utsläppen av partiklar från vedeldning och från vägslitage orsakade av dubbdäck, säger Leif Holmberg.

Sammantaget visar statistiken över luftföroreningar att det kommer att vara svårt att nå det av riksdagen uppställda miljökvalitetsmålet Frisk luft.

För mer information:

Luftstatistik

Luftföroreningar

För ytterligare information, kontakta:
Leif Holmberg, chef Luftenheten, 076-115 19 33, leif.holmberg@naturvardsverket.se

Anna Forsgren, handläggare Luftenheten, 010-698 11 18, anna.forsgren@naturvardsverket.se

Anneli Nivrén, presschef, 010-698 13 00, 070-206 37 27, anneli.nivren@naturvardsverket.se

 

Naturvårdsverket är en myndighet som arbetar på uppdrag av regeringen. Vi har en drivande roll i miljöarbetet. Vårt uppdrag är att rikta kraften i samhället – myndigheter, organisationer, kommuner och näringsliv – för att nå miljömålen i Sverige, EU och internationellt. Vi är pådrivande, stödjande och samlande vid genomförandet av miljöpolitiken. Totalt är vi cirka 500 anställda på våra kontor i Stockholm och i Östersund.

 

 

 



Naturvårdsverket är en myndighet som arbetar på uppdrag av regeringen. Vi har en drivande roll i miljöarbetet. Vårt uppdrag är att rikta kraften i samhället – myndigheter, organisationer, kommuner och näringsliv – för att nå miljömålen i Sverige, EU och internationellt. Vi är pådrivande, stödjande och samlande vid genomförandet av miljöpolitiken. Totalt är vi cirka 500 anställda på våra kontor i Stockholm och i Östersund.


Kontakt


Anneli Nivrén

Presschef

anneli.nivren@naturvardsverket.se

010-698 13 00

070-206 37 27

Berit Oscarsson

Kommunikationschef

berit.oscarsson@naturvardsverket.se

010-698 13 61

076-115 15 25

Björn Risinger

Generaldirektör

bjorn.risinger@naturvardsverket.se

010-698 13 53

070-840 41 63