På måndagskvällen tog Johanna Larsson emot Fed Cup Commitment Award för sina totalt 40 matcher i Fed Cup-sammanhang. Fotograf/Källa: Svenska Tennisförbundet

Ukraina är först ut bland motståndarna när Sverige inleder gruppspelet i Fed Cup på onsdagen.

Från onsdag till lördag den här veckan deltar 15 nationer i gruppspelet i Europa-/Afrikazonens grupp 1 som i år avgörs på två spelplatser: i Polen och England. Sverige håller till i Zielona Gora i Polen där också Ryssland, Ukraina, Polen, Estland, Bulgarien och Danmark deltar. De sju lagen har delats in i två grupper och Sverige får möta Ukraina, Bulgarien och Estland i sin grupp. En nation får spela playoff till World Group 2 och en nation tvingas till nedflyttning.
Samma förutsättningar för upp- och nedflyttning gäller i Bath, England där åtta nationer deltar: Storbritannien, Serbien, Kroatien, Ungern, Turkiet, Grekland, Georgien och Slovenien.
– Alla lag som är på plats i Polen håller hög kvalitet. Vi har hamnat i ett getingbo, men det är också en härlig utmaning. Det blir ju final direkt kan man säga, för ska man vinna gruppen så måste man besegra Ukraina. Det ska bli väldigt skoj, säger Fed Cup-kapten Mattias Arvidsson.

Matcherna spelas på hardcourt i inomhusarenan Hala Widowiskowo-Sportowa i Zielona Gora. Sverige kommer till spel med ett starkt lag, varav två återfinns på topp 100-rankingen; Rebecca Peterson och Johanna Larsson.
Även trean och fyran i Sverige - Mirjam Björklund och Cornelia Lister – är med i laget, liksom 17-åriga debutanten Caijsa Hennemann som 2017 vann silver i junior-EM och är nummer 53 på juniorvärldsrankingen.

På måndagskvällen prisades Johanna Larsson för sina totalt 40 landskamper i Fed Cup-sammanhang. Sedan tidigare är det bara Catarina Lindqvist och Sofia Arvidsson av svenska damspelare som fått Fed Cup Commitment Award.

Sveriges matcher:

Onsdag 6 februari: 10.00 Ukraina–Sverige
Torsdag 7 februari: 10.00 Estland–Sverige
Fredag 8 februari: 10.00 Bulgarien–Sverige
Lördag 9 februari: Ev. playoff-match

Så avgörs gruppspelet

Pool A: Ryssland, Polen och Danmark.
Pool B: Ukraina, Estland, Bulgarien och Sverige.
*Playoff: Ett lag får chans att kvala upp till World Group II och ett lag tvingas till nedflyttning. Vinnaren i grupp A ställs mot vinnaren i grupp B i playoff. De lag som slutar på sista plats i grupperna möts i playoff för att undvika nedflyttning. Grupptvåorna möts också i placeringsmatcher, medan det som slutar trea i grupp B inte spelar någon playoff-match.
Samma förutsättningar för upp- och nedflyttning gäller i Bath där ytterligare åtta nationer deltar.

Truppen (singel/dubbelranking):

Rebecca Peterson, 23 år    (54/398)
Johanna Larsson, 30 år    (71/36)
Mirjam Björklund, 20 år    (474/549)
Cornelia Lister, 24 år    (502/114)
Caijsa Hennemann, 17 år    (-/786)

Fed Cup-kapten: Mattias Arvidsson

Kontakt:
Maria Strandlund Tomsvik, seniorlandslagsansvarig
0707-514133 maria.strandlundtomsvik@tennis.se

Svenska Tennisförbundets roll är att arbeta för bättre tennis. Förbundet har drygt 111 000 medlemmar organiserade i sju regioner och 410 tennisklubbar. Tennis är en av Sveriges största barn- och ungdomsidrotter. Svenska tennisspelare har vunnit mängder av internationella ATP- och WTA- titlar, däribland 37 stycken Grand Slam-titlar. Förbundet har 11500 licensierade tävlingsspelare och varje år arrangeras över 500 nationella tävlingar. I seriespelet deltar runt 1100 lag och cirka 5000 spelare. Läs mer på www.tennis.se

Torbjörn Dencker