Fotograf/Källa: Kim Svensson

På fredag 27 juli genomförs Veteranmarschen för sjätte året i rad, med syfte att uppmärksamma alla Sveriges civila och militära veteraner. I år startar marschen i Skellefteå och avslutas vid Treriksröset 6 augusti.

Den 27 juli går sjätte upplagan av Veteranmarschen av stapeln, som blivit ett av Sveriges Veteranförbunds mest populära arrangemang. Förra året firade Veteranmarschen femårsjubileum och gick då mellan Gävle och Skellefteå. Över 1000 personer deltog tillsammans för att visa att veteraner ställer upp och hjälper varandra. I år går marschen mellan Skellefteå och Treriksröset. Innan målgången som sker vid Treriksröset 6 augusti passerar marschen via Piteå, Arvidsjaur, Älvsbyn, Boden, Luleå, Kalix, Haparanda, Övertorneå, Överkalix, Gällivare, Kiruna, Pajala och Karesuando. För att kunna täcka in så stor del av Norrbotten som möjligt åker deltagarna buss mellan några av etapperna. Marschsträckan är på totalt 30 mil och i år går 20 deltagare hela marschsträckan, vilket är fler än någonsin.

Minnessten invigs för att hedra veteraner

I samband med att marschen startar i Skellefteå 27 juli kommer en minnessten invigas för att hedra Skellefteås veteraner i Nordanåområdet. Minnesstenen har formgivits av konstnären Tryggve Lundberg från Umeå. Invigningen börjar klockan 9.00, där bland annat landshövding Magdalena Andersson kommer att delta.

Över 450 000 kronor till Gula Bandet

Förra årets marsch samlade in över 133 000 kronor till Gula Bandet, som är en internationell symbol. Bidragen stöttar veteraner och deras familjer ekonomiskt vid behov efter insats. Sedan Veteranmarschen startade 2013 har över 450 000 kronor samlats in till Gula Bandet.

– Det känns fantastiskt att Veteranmarschen samlade in över 133 000 kronor till Gula Bandet förra sommaren. I år hoppas vi så klart att ännu fler visar sitt stöd för Sveriges alla civila och militära veteraner, så att vi kan ge ännu fler hemvändande veteraner kamratstöd och hjälp, säger Sverker Göranson, förbundsordförande för Sveriges Veteranförbund.

Etapperna i Veteranmarschen 2018:

27 juli Skellefteå – Piteå (Arvidsjaur)

28 juli Arvidsjaur – Älvsbyn (Boden)

29 juli Boden - Luleå

30 juli Luleå - Kalix – Haparanda (Övertorneå)

31 juli Övertorneå – Överkalix

1 augusti Gällivare

2 augusti Kiruna

3 augusti Vilodag Kiruna

4 augusti Kiruna - Pajala

5 augusti Pajala – Karesuando

6 augusti Karesuando – Treriksröset

Om Veteranmarschen 2018:

• Pågår från 27 juli till 6 augusti
  • Går från Skellefteå till Treriksröset
  • Öppen för veteraner, anhöriga och intresserade
  • Samlar in pengar till Gula Bandet.
  • Läs mer på www.veteranmarschen.se

Sveriges Veteranförbund (SVF) är en intresseorganisation och är ett förbund som engagerar sig, före, under och efter insats, för alla veteraner, som brytt och bryr sig om att hjälpa utsatta människor i världen.

Per Lennartsson

per.lennartsson@sverigesveteranforbund.se