Årets upplaga av Veteranmarschen börjar på söndag den 7 augusti. Drygt 100 personer har föranmält sig för att delta i marschen, som i år startar från Stockholm slott. Veteraner och anhöriga från Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna kommer då att påbörja en 30 mil lång vandring mot Gävle slott.

Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna arrangerar Veteranmarschen för att uppmärksamma Sveriges alla civila och militära veteraner och deras anhöriga. Marschen genomförs för fjärde året i rad och har kommit att bli ett av förbundets populäraste arrangemang.

30 mil på 10 dagar
Årets upplaga av Veteranmarschen startar i Stockholm 7 augusti och avslutas i Gävle 16 augusti. Marschen kommer att ta sig 30 mil genom Uppsala, Vittinge, Sala, Avesta, Säter, Borlänge, Falun och Sandviken innan den når slutmålet 10 dagar senare. Nästan 100 personer är redan föranmälda men oavsett om du har anmält dig eller ej, får vem som helst gå med i marschen. Hittills har 13 stycken deltagare anmält sig för att gå samtliga etapper.

– Det är en fantastisk upplevelse att gå Veteranmarschen, säger Lars-Göran Nyholm, initiativtagare till marschen. Att få känna gemenskapen och kamratskapen från insatsen på nytt och träffa alla snälla och hjälpsamma människor på vägen gör att det är hur lätt som helst att gå 30 mil.

Holländsk deltagare går med i marschen
Veteranmarschen kommer även i år att få internationellt besök. Denna gång reser en person som längst från Nederländerna för att delta i marschen. Även en deltagare från Danmark kommer att gå hela marschen. Vid marschens första etapp kommer totalt åtta danska deltagare att medverka.

Gula Bandet säljs till förmån för Sveriges Veteraner
Under hela Veteranmarschen kommer det gå att köpa Gula bandet – en internationell symbol som säljs till förmån för Sveriges alla veteraner och anhöriga. Gula Bandet stöttar veteraner och deras familjer ekonomiskt vid behov efter insats. Sedan premiäråret 2013 har Veteranmarschen samlat in över 200 000 kronor till Gula Bandet.

Etapperna i Veteranmarschen 2016

7 augusti – Stockholm-Uppsala
8 augusti - Uppsala-Vittinge
9 augusti - Vittinge-Sala
10 augusti - Sala-Avesta
11 augusti - Avesta-Säter
12 augusti - Säter-Borlänge
13 augusti - Borlänge-Falun
14 augusti - Vilodag i Falun
15 augusti - Hofors-Sandviken
16 augusti - Sandviken-Gävle

Mer information om programmet finns på www.veteranmarschen.se

Veteranmarschen 2015 from Mattias Bergström on Vimeo.

Sveriges Veteranförbund (SVF) är en intresseorganisation och är ett förbund som engagerar sig, före, under och efter insats, för alla veteraner, som brytt och bryr sig om att hjälpa utsatta människor i världen.

Per Lennartsson

per.lennartsson@sverigesveteranforbund.se