Fotograf/Källa: Malin Bondeson

Tisdagen den 29 maj inträffar Veterandagen, som sedan förra året också är allmän flaggdag, för att hedra Sveriges veteraner. I samband med firandet delar Sveriges Veteranförbund ut utmärkelsen Årets veteran. Prisutdelningen äger rum vid en ceremoni på det officiella Veterandagsfirandet vid veteranmonumentet Restare utanför Sjöhistoriska museet i Stockholm.

Sedan år 2005 har Sveriges Veteranförbund årligen delat ut utmärkelsen Årets veteran. Utmärkelsen går till en person som på något sätt gjort det lilla extra för svenskar i internationell tjänst eller för på annat sätt gynna fredsutveckling på den internationella arenan, utöver vad tjänsten normalt kräver.

Marschgrundare och tolkkämpar bland tidigare medaljörer
Bland tidigare medaljörer finns bland annat generalmajor Anders Brännström, tidigare arméchef, Lars-Göran Nyholm som grundat Veteranmarschen, och Callis Amid, medgrundare av kampanjen Tolkarna. I samband med offentliggörandet av Årets veteran 2018 kommer ett pressmeddelande gå ut med mer information om årets pristagare.

Veteraner hyllas hela maj under Gula Bandet-månaden
Under hela maj pågår Gula Bandet-månaden som uppmärksammar Sveriges veteraner, svensk personal i utlandstjänst och deras anhöriga under en hel månad. Firandet har skett över hela landet och kulminerar med Veterandagen den 29 maj. Dagen startar med en veteranparad genom Stockholm, som är en kortversion av Veteranmarschen som arrangeras av Sveriges Veteranförbund varje sommar. Civila och militära veteraner och anhöriga samlas vid Norrmalmstorg vid 11.00 för att avmarschera mot Djurgården 11.30. Det officiella Veterandagsfirandet är öppet för allmänheten och äger rum vid Sjöhistoriska museet på Djurgården i Stockholm vid 14.30. Hela dagen bjuds det på seminarier, utställningar, hederstal, musik, kransnedläggning och medaljutdelningar, där utmärkelsen Årets veteran delas ut vid 18.00.

Sveriges Veteranförbund (SVF) är en intresseorganisation och är ett förbund som engagerar sig, före, under och efter insats, för alla veteraner, som brytt och bryr sig om att hjälpa utsatta människor i världen.

Per Lennartsson

per.lennartsson@sverigesveteranforbund.se