Om en månad spelar Sveriges tennisdamer Fed Cup i Polen. På måndagen tog kapten Mattias Arvidsson ut den svenska truppen.

Den 6-9 februari deltar 15 nationer i gruppspelet i Europa-/Afrikazonens grupp 1 som i år avgörs på två spelplatser: i Polen och England. För Sverige väntar spel i Zielona Gora, Polen och gruppmotståndarna är Ryssland, Ukraina, Polen, Estland, Bulgarien och Danmark.

I det uttagna laget ingår de fyra främsta svenskorna på WTA-rankingen – Rebecca Peterson, Johanna Larsson, Mirjam Björklund och Cornelia Lister – samt 17-åriga debutanten Caijsa Hennemann som 2017 vann silver i junior-EM och är nummer 50 på juniorvärldsrankingen.
– Ett riktigt bra lag. Jag vet inte när Sverige hade en så stark trupp senast sett över alla spelare i laget. Svensk damtennis står sig stark med både Rebecca och Johanna på topp 100 och en bra bredd bakom dem. Det känns jätteroligt och tacksamt att alla i laget tackat ja och är hungriga inför den här veckan.
– Vi ska göra allt för att vara med och fajtas i toppskiktet men kommer att tampas med många andra bra länder. Ska vi ha chans att gå upp så handlar det om att prestera på topp på alla positioner, säger Mattias Arvidsson.

Rebecca Peterson och Johanna Larsson förbereder sig just nu för spel i Australian Open, liksom Caijsa Hennemann som deltar i juniorklassen. För Mirjam Björklund spelar tävlingar i Tunisien medan Cornelia Lister inleder året med ett par träningsveckor följt av tävlingsspel.

Matcherna spelas på hardcourt i inomhusarenan Hala Widowiskowo-Sportowa i Zielona Gora. Måndag 14 januari lottas gruppspelet då de sju lagen delas in i två grupper. En nation får spela playoff till World Group 2 och en nation tvingas till nedflyttning.

Samma förutsättningar för upp- och nedflyttning gäller i Bath, England där åtta nationer deltar: Storbritannien, Serbien, Kroatien, Ungern, Turkiet, Grekland, Georgien och Slovenien.

Fler kommentarer på Tennis.se

Sveriges lag, ålder och WTA-ranking (singel/dubbel)

Rebecca Peterson, 23 (62/299)
Johanna Larsson, 30 (75/38)