Välkommen till en riksomfattande publik roadshow om ekologisk mat som nu besöker Mölndal/Göteborg. Under pressträffen 4/9 kl 14.00 på Gunnebo Slott deltar de två projektledarna och inititativtagarna Eva Fröman och Carin Enfors. Kör Eko bjuder bl.a. på Livemat med Rune Kalf-Hansen och gäst Ulf Nordfjäll. Ulrika Brydling håller i restaurangen som serverar lättare ekologiska rätter och delikatesser.

Ekologisk roadshow kommer till Mölndal/Göteborg

TID OCH PLATS
5-7 september 2008, Gunnebo Slott, Mölndal

Pressträff kl 14.00 4 september

Invigning kl 10.00 5 september

Välkommen till en riksomfattande publik roadshow om ekologisk mat som nu kommer till Göteborgsregionen. Det är höjdpunkten på EU-kampanjen Kör ekologiskt – ett gastronomiskt vägval som startade förra året. Roadshowen besöker tio städer runt om i Sverige och vänder sig till allmänheten och restaurangbranschen på varje ort. Allt handlar om ekologi, smak och kvalitet. Målet med hela kampanjen är att öka andelen ekologiska livsmedel hos landets restauranger.

Det blir ett varierat innehåll med kockdueller, matlive-show, lokala gäster, provsmakning, utställning, ekologisk restaurang, matmarknad med mera. Flera kända kockar medverkar, bland annat Rune Kalf-Hansen (känd från TV-programmet Toppform) och Ulrika Brydling (lagledare för ungdomskocklandslaget). Gäst hos Rune Kalf-Hansen är trädgårdsarkitekt Ulf Nordfjäll som genomfört flera utställningar som hyllning till Carl von Linné.

Det här händer på roadshowen Kör eko i Mölndal/Göteborg
• Matlive-show på scen med Rune Kalf-Hansen, DJ Nathan Hamelberg och gästen Ulf Nordfjäll kl 14.00 fredag 5/9
• ”Riv Järnet”, en tävling i att göra snabba, goda rätter med ekologiska grönsaker
• Kockdueller mellan Ulrika Brydling och lokala kockar, konsumenter m fl
• Restaurang ”Kör eko” serverar lättare rätter, ekologiska delikatesser och dryck
• Korta seminarier, föredrag med olika ekologiska teman
• Provsmakning av ekologiska viner, ostar mm
• Blindtest av ekologiska och konventionella produkter
• Tipspromenad
• Information om EU-ekologiskt och KRAV
• Ekologisk mässa med bl a följande utställare; Biodynamiska Produkter, Arla Foods, Ekologiskt Marknadscentrum, Abba Seafood, Vin Biologic och Altgrönt.

I Göteborg sker Kör Ekologiskt tillsammans med arrangemanget Jordens Mat.

VÄLKOMMEN

För mer information, kontakta:
Carin Enfors, Ekocentrum, tel: 08-582 444 24, 070-536 26 15, e-post: carin@ekocentrum.info
Eva Fröman, Ekocentrum, tel: 08-779 59 29, 070-779 59 90, e-post: eva@ekocentrum.info

Se även www.koreko.se och www.ekocentrum.info

EkoMatCentrum, är en ideell förening med syfte att verka för en hållbar utveckling i livsmedelskedjans alla led. Föreningen verkar genom att sprida information om ekologiska produkter och därmed bidra till en ökad konsumtion av ekologiska livsmedel. EkoMatCentrum vill verka för att små och stora företag i livsmedelskedjans alla led ställer höga miljökrav vid köp och handel med livsmedel.

Eva Fröman

Verksamhetsledare