Kör Ekologiskt - kampanjen som vill öka andelen ekologiskt på restaurang kommer nu till Malmö i tre dagar. Det kommer att bjudas på kockdueller, tävlingar, provsmakning och korta seminarier och inte minst, Kör Ekologiskt restaurang håller öppet alla dagar. På lördag ges möjlighet att se Rune Kalf-Hansen, kocken från TV-programmet Toppform, i Live-mat show med gästen Bo Hagström från Solens mat.

Ekologisk roadshow kommer till Malmö

TID OCH PLATS
13-15 september 2008, Stortorget i Malmö
Pressträff kl 14.00 den 12 september och invigning kl 10.00 den 13 september

Välkommen till en riksomfattande publik roadshow om ekologisk mat som nu kommer till Malmö. Det är höjdpunkten på EU-kampanjen Kör ekologiskt - ett gastronomiskt vägval som startade förra året. Roadshowen besöker tio städer runt om i Sverige och vänder sig till allmänheten och restaurangbranschen på varje ort. Allt handlar om ekologi, smak och kvalitet. Målet med hela kampanjen är att öka andelen ekologiska livsmedel hos landets restauranger.

I Malmö blir det ett varierat innehåll med kockdueller, matlive-show, lokala gäster, prov-smakning, utställning, ekologisk restaurang med mera. Flera kända kockar medverkar, bland andra Rune Kalf-Hansen (känd från TV-programmet Toppform) och Stefan Eriksson (Årets Kock 2005). Från Malmö medverkar bland annat Annika Unt Widell som konferencier. Annika är dietist och kommunikatör med fokus på mat och hälsa. Gäst hos Rune Kalf-Hansen är TV-profilen Bo Hagström som inspirerar till nya mat- och smakupplevelser i Solens Mat.

Det här händer på roadshowen Kör eko i Malmö
• Matlive-show på scen med Rune Kalf-Hansen, DJ Nathan Hamelberg och lokale gästen Bo Hagström 13/9 kl 13.00
• "Riv Järnet", en tävling i att göra snabba, goda rätter med ekologiska grönsaker
• Kockdueller mellan Stefan Eriksson och lokala kockar, konsumenter m fl
• Restaurang "Kör eko" serverar lättare rätter, ekologiska delikatesser och dryck
• Korta seminarier, föredrag med olika ekologiska teman
• Provsmakning av ekologiska viner, ostar mm
• Blindtest av ekologiska och konventionella produkter
• Tipspromenad
• Information om EU-ekologiskt och KRAV
• Ekologisk mässa med utställare

Öppettider
Lördag 13/9 kl 10.30 - 20.00
Söndag 14/9 kl 10.30 - 20.00
Måndag 15/9 kl 10.30 - 16.00

Kör Ekologiskt arrangeras i samarbete med Malmö Stad och Mat i Malmö.

VÄLKOMMEN

För mer information, kontakta:
Carin Enfors, Ekocentrum, tel: 08-582 444 24, 070-536 26 15, e-post: carin@ekocentrum.info
Eva Fröman, Ekocentrum, tel: 08-779 59 29, 070-779 59 90, e-post: eva@ekocentrum.info
Se även www.koreko.se och www.ekocentrum.info

EkoMatCentrum, är en ideell förening med syfte att verka för en hållbar utveckling i livsmedelskedjans alla led. Föreningen verkar genom att sprida information om ekologiska produkter och därmed bidra till en ökad konsumtion av ekologiska livsmedel. EkoMatCentrum vill verka för att små och stora företag i livsmedelskedjans alla led ställer höga miljökrav vid köp och handel med livsmedel.

Eva Fröman

Verksamhetsledare