Kör Ekologiskt, kampanjen som vill öka andelen ekologiskt på restaurang kommer till Kalmar i två dagar. Det bjuds på kockdueller, tävlingar, provsmakning och korta seminarier och inte minst Kör Ekologiskt restaurang håller öppet alla dagar. På torsda är det Live-mat show med Rune Kalf-Hansen och Ulrica Hydman Vallien. Stjärnkrögare som Ulrika Brydling och Henrik Arkåsen deltar.

Ekologisk roadshow kommer till Kalmar

TID OCH PLATS
18-19 september 2008, Stortorget i Kalmar
Pressträff kl 14.00 den 17 september
Invigning kl 10.00 den 18 september

Välkommen till en riksomfattande publik roadshow om ekologisk mat som nu kommer till Kalmar. Det är höjdpunkten på EU-kampanjen Kör ekologiskt - ett gastronomiskt vägval som startade förra året. Roadshowen besöker tio städer runt om i Sverige och vänder sig till allmänheten och restaurangbranschen på varje ort. Allt handlar om ekologi, smak och kvalitet. Målet med hela kampanjen är att öka andelen ekologiska livsmedel hos landets restauranger.

I Kalmar blir det ett varierat innehåll med kockdueller, matlive-show, lokala gäster, provsmakning, utställning, ekologisk restaurang med mera. Flera kända kockar medverkar, bland andra Rune Kalf-Hansen (känd från TV-programmet Toppform), Ulrika Brydling (lagledare för Juniorkocklandslaget) och Henrik Arkåsen från Saltmagasinet i Västervik. Från Kalmar medverkar bland andra den musicerande mångsysslaren Johan Signert. Gäst hos Rune Kalf-Hansen är konstnären Ulrica Hydman Vallien.

Det här händer på roadshowen Kör eko i Kalmar
• Matlive-show på scen med Rune Kalf-Hansen, DJ Nathan Hamelberg och lokala gästen Ulrica Hydman Vallien den 18/9 kl 13.00 - 14.30.
• "Riv Järnet", en tävling i att göra snabba, goda rätter med ekologiska grönsaker
• Kockdueller mellan Ulrika Brydling och Henrik Arkåsen.
• Restaurang "Kör eko" serverar lättare rätter, ekologiska delikatesser och dryck
• Korta seminarier, föredrag med olika ekologiska teman
• Provsmakning av ekologiska viner, ostar mm
• Blindtest av ekologiska och konventionella produkter
• Presentation och signering av boken Ekologiska smaker av Henrik Arkåsen
• Tipspromenad
• Information om EU-ekologiskt och KRAV
• Ekologisk mässa med utställare

Öppettider
Torsdag 18/9 kl 10.00 - 20.00
Fredag 19/9 kl 10.00 - 16.00

VÄLKOMMEN

För mer information, kontakta:
Anna Eklund, Ekocentrum, tel: 042-38 32 73, 0709-56 84 75, e-post: anna@ekocentrum.info
Carin Enfors, Ekocentrum, tel: 08-582 444 24, 070-536 26 15, e-post: carin@ekocentrum.info
Eva Fröman, Ekocentrum, tel: 08-779 59 29, 070-779 59 90, e-post: eva@ekocentrum.info

Se även www.koreko.se och www.ekocentrum.info

EkoMatCentrum, är en ideell förening med syfte att verka för en hållbar utveckling i livsmedelskedjans alla led. Föreningen verkar genom att sprida information om ekologiska produkter och därmed bidra till en ökad konsumtion av ekologiska livsmedel. EkoMatCentrum vill verka för att små och stora företag i livsmedelskedjans alla led ställer höga miljökrav vid köp och handel med livsmedel.

Eva Fröman

Verksamhetsledare