Den 21 november kl 11.30 delar Hallands MatAkadmi ut priser på Halmstad slott i fyra olika kategorier. Efter prisutdelningen finns möjlighet till intervju och därefter är det lunch för pristagarna.

Priser delas ut i kategorierna:

• Årets unga kock i Halland
  • Årets bästa skolrestaurang i Halland
  • Årets bästa seniorrestaurang i Halland
  • Årets Hedersdiplom

Prisutdelningen sker i samband med lunch på Halmstad Slott och förrättas av juryns ordförande landshövding Lena Sommestad. Hallands MatAkademi verkar för den halländska matkulturen och dess utövning. Detta sker genom att premiera och lyfta fram goda exempel som kan utvecklas vidare och generera goda förutsättningar i Halland i allmänhet och den halländska matkulturen i synnerhet. Som ett led i denna strävan, har Hallands MatAkademi instiftat följande fyra belöningar:

Årets unga kock i Halland

Priset har instiftats med huvudsyfte att uppmuntra unga kockar att satsa på en framtid inom yrket. Det skall vara en person under 30 år med stark anknytning till Halland och som brinner för sitt yrke. Genom sitt utövande skall personen representera ett nytänkande, skapande och utvecklande av den halländska matkulturen och mattraditionen. Vinnaren utses av en kvalificerad jury med Landshövdingen som ordförande och kända kockar i länet som jurymedlemmar med Stefan Holmström som nestor.

Årets bästa skolrestaurang i Halland

Priset har instiftats med huvudsyfte att uppmuntra till matglädje för barn och ungdomar. Den bästa skolrestaurangen i länet skall utses enligt uppsatta kriterier. Vinnaren utses av en jury bestående av Landshövdingen som ordförande, Stefan Holmström erkänd kock samt kunniga personer inom regionen och hushållningssällskapet i Halland. Vinnande restaurang utses och erhåller en belöning till personalen på 10 000 kronor från ARLA för vidareutbildning samt diplom och blommor.

Årets bästa seniorrestaurang i Halland

Priset har instiftats med huvudsyfte att uppmuntra till matglädje och att lyfta vad bra mat kan göra för välbefinnandet. Den bästa seniorrestaurangen i länet skall utses samtidigt, vilket görs av samma jury som för skolrestaurangen. Belöningen är 10 000 kronor för vidareutbildning från Länsförsäkringar Halland samt diplom och blommor.

Årets Hedersdiplom

Hedersdiplomet går till en person som bidragit till att lyfta branschen på ett positivt och utvecklande sätt.

Kontaktpersoner:
Evert Grahn, ordförande Hallands MatAkademi, 0708-503360 evert.grahn@consulate.se
Karolina Davidsson, sekreterare jury, 0768-137426

Jury för utmärkelserna:

• Landshövding Lena Sommestad, juryns ordförande
  • Catarina Dahlöf, Regiondirektör, Region Halland
  • Evert Grahn, ordförande Hallands MatAkademi
  • Ulf Meuller, Hallands Laxagille
  • Stefan Holmström, välkänd halländsk kock och restauratör, nestorn i länet, tidigare lagledare för Skåneländska OS-laget, flera år verksam med Sveriges Bästa Bord, Kockarnas Kamp
  • Gun Olsson, VD Hushållningssällskapet Halland
  • Eva Hessel, engagerad i matfrågor
  • Lisa Lemke, frilansande matkreatör, matstylist och tv-kock
  • Kenneth Andersson, välkänd halländsk kock och restauratör på Halmstad Golfklubb
  • Mattias Svensson, krögare från Varberg som driver Vin & Skafferi
  • Karolina Davidsson, VD Halmstads Näringslivs AB, sekreterare jury

Länsstyrelsen är en statlig myndighet som finns nära människorna i varje län. Vi är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering, riksdag och centrala myndigheter å den andra. Landshövdingen är chef för Länsstyrelsen och har i uppdrag att följa utvecklingen och informera regeringen om länets behov.

Niklas Glans

Niklas.Glans@lansstyrelsen.se