Lördagen den 23 mars invigs den första av Kalmar Slotts två säsongsutställningar: Kunglig Vintage. För första gången visas den vackra dräktskatten utanför Livrustkammaren. Vid invigningen närvarar Magnus Hagberg, överintendent vid Livrustkammaren, kostymdesignern Camilla Thulin och modeskribenten Karina Ericsson Wärn.

Tid: Lördagen den 23 mars kl. 16:00
Plats: Förbrända salen, Kalmar Slott

Utställningen Kunglig Vintage öppnar dagen efter, söndagen den 24 mars, och visas till och med den 27 oktober.

Kunglig Vintage
Har du drömt om att kika in i en prinsessas garderob? Nu har du chansen. Livrustkammarens utställning ”Kunglig Vintage” bjuder på en kavalkad av färgsprakande tyger, siden, sammet, tyll och paljetter. Mer än 50 klänningar som har burits av svenska prinsessor och kungligheter under 1900-talet visas upp. Beundra svensk couture, handsydd och skapad i ateljéer såsom Märthaskolan, NK:s Franska damskrädderi och Augusta Lundin. 1900-talets modevärld knyts också samman med dagens vurm för vintage.

– Det känns roligt att utställningen Kunglig Vintage med samlingen av 1900-tals klänningar från det svenska kungahuset nu kommer att visas på Kalmars vackra slott. Tack vare ett gott samarbete kan denna färgsprakande dräktskatt åter exponeras. Första gången utställningen någonsin visades var i Livrustkammaren 2011, med bland det bästa av det som sytts vid svenska ateljéer som Märthaskolan och NK:s Franska damskrädderi, säger Magnus Hagberg, överintendent Livrustkammaren, Skoklosters slott och Hallwylska museet.

Läs mer om Kalmar Slotts andra säsongsutställning, Slow Art, som öppnar i slutet av april.

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com