Huvudbiblioteket i Kalmar har blivit mer attraktivt, välkomnande och genussmart. I samband med kulturfestivalen Ljus på kultur hålls därför en nyinvigning av huvudbiblioteket. Nyinvigningen sker måndagen den 27 oktober kl. 15.00, men biblioteket vill redan nu bjuda in media till en träff då vi berättar om de satsningar som har gjorts.

Pressträffen hålls:
Tid: Torsdagen den 23 oktober kl. 15.00
Plats: vid huvudbibliotekets entré
Kontaktperson: Magnus Karlsson, bibliotekarie, tel: 0480- 45 06 82, e-post: magnus.karlsson_1@kalmar.se

Bakgrund:
Biblioteket har sedan en tid tillbaka satsat på ny teknik som bland annat innebär lättillgänglig självbetjäning för våra brukare. Förändringen bidrog till att frigöra ytor som vi nu vill använda till att göra biblioteket mer attraktivt, välkomnande och genussmart. Scenograf Camilla Ed har varit projektledare för satsningen och har tillsammans med en arbetsgrupp på biblioteket arbetat fram förbättringar på främst barnavdelningen men även i entrén på huvudbiblioteket. Arbetet är en del i förvaltningens process med jämställdhetsintegrering som leds av Helen Nilsson.

Medverkar vid pressträffen gör:
Camilla Ed
Suzanne Hammargren
Magnus Karlsson
Amira Samardzic
Kirsti Herstad

Om kulturfestivalen Ljus på kultur

Under nio lysande dagar i höstmörkret, den 24 oktober till 1 november, avlöser en lång rad kulturevenemang varandra i Kalmar och på Öland. Allt från konserter, teaterföreställningar och föreläsningar till streetkultur, stadsvandringar och dans.

Mer information om Ljus på kultur:
Pär Israelsson, kultur- och fritidsförvaltningen, Kalmar kommun
Tel: 0480-45 07 33, e-post: par.israelsson@kalmar.se

Emma Rydnér, Kultur- och näringslivssektorn, Mörbylånga kommun
Tel: 0485-471 55, e-post: emma.rydner@morbylanga.se

Maria Johanson, kommunledningskontoret kultur- och fritid, Borgholms kommun
Tel: 0485-880 81, e-post: maria.johanson@borgholm.se

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com