Fotograf/Källa: Magnus Bremefors/Destination Kalmar

Fredagen den 21 juli kl.14.00 är media välkomna till en pressmottagning på Kalmar Slott, Yttre Borggården.

För tredje året anordnar Kalmar Slott och Calmar Renässansgille en Renässans- och medeltidshelg på Kalmar Slott. I år är programmet bredare än vanligt och innehåller bl.a. barnteater av Månskensteatern, musik och Stagefighting med gruppen Condottieri. Dessutom får slottet besök av Gaston och Caligari från Magikergränd, som är kända från tv. Besökarna kommer också att kunna upplev ett medeltida tältläger och prova på både bågskytte och armborst. Det finns också marknadsstånd med medeltida hantverk och mat från tiden.

Allt sker på slottsområdet och kan beskådas och upplevas inom slottets vanliga entrépris. Slottets övriga aktiviteter, t.ex. Barnens Slott, pågår dessutom som vanligt.

Renässans- och medeltidshelgen äger rum den 22–23 juli. Pressmottagningen hålls dagen före, d.v.s. den 21 juli kl. 14.00. Då har delar av tältlägret byggts upp och Calmar Renässansgilles medlemmar finns på plats, uppklädda och redo att berätta både om helgen och tiden då det begav sig.

För mer information, kontakta:
Tommy Josefsson, intendent, Kalmar Slott, tel: 0480-45 14 94

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com