Fotograf/Källa: RBU

En av tio får äta. En av tio får duscha. En av tio får gå på toaletten. Från och med måndag 24 juli kommer RBU att tapetsera tunnelbanestationer, busshållplatser och bussar över hela landet med det budskapet.

Bakgrunden är neddragningarna i personlig assistans som leder till att människor med omfattande funktionsnedsättningar plötsligt får livsavgörande stöd indraget. Eller så får de inga insatser beviljade över huvud taget. I januari i år beviljades till exempel bara drygt en av tio nyansökningar om personlig assistans.

- Regeringen gav Försäkringskassan i uppdrag att bryta utvecklingen av antalet timmar i assistansen, något som Försäkringskassan tog på allvar. Antalet assistansberättigade sjunker nu stadigt, säger Maria Persdotter, förbundsordförande i RBU, Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, som står bakom kampanjen.

- Det är nog många i Sverige som tror att det finns hjälp att få för den som behöver det, att det finns fungerande trygghetssystem. Men människor med funktionsnedsättning och deras familjer upplever nu in på bara huden effekterna av den hårda politiken. Vi vill uppmärksamma svenska folket på vad det är som pågår, säger Maria Persdotter, RBU

Kampanjen kommer att rulla på affischtavlor i över 100 kommuner och på tusentals platser över hela landet.

Lista över alla orter där kampanjen visas:
Stockholms län: Botkyrka, Danderyd, Ekerö, Haninge, Huddinge, Nacka, Nynäshamn, Lidingö, Salem, Sigtuna, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Södertälje, Tyresö, Täby, Upplands Väsby, Upplands-Bro, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö, Norrtälje.
Skåne: Burlöv, Lomma, Lund, Malmö, Svedala, Trelleborg, Vellinge, Helsingborg, Hässleholm, Landskrona, Kristianstad, Båstad, Ängelholm, Åstorp, Simrishamn, Ystad, Eslöv.
Västra Götaland: Göteborg, Borås, Trollhättan.
Uppsala län: Uppsala, Enköping.
Östergötlands län: Linköping, Norrköping, Motala, Mjölby.
Örebro län: Örebro, Hallsberg, Kumla, Karlskoga.
Västmanlands län: Västerås.
Sörmlands län: Eskilstuna, Nyköping, Katrineholm.
Kronobergs län: Växjö, Ljungby.
Hallands län: Halmstad, Falkenberg, Varberg.
Värmlands län: Karlstad, Kristinehamn.
Gävleborgs län: Gävle, Sandviken, Bollnäs, Söderhamn, Hudiksvall.
Västernorrlands län: Sundsvall, Örnsköldsvik, Härnösand.
Västerbottens län: Umeå, Skellefteå.
Norrbottens län: Luleå, Arvidsjaur, Älvsbyn, Boden, Haparanda, Kalix, Gällivare, Kiruna.
Kalmar län: Kalmar, Västervik, Oskarshamn, Mörbylånga.
Gotland.
Blekinge län: Karlskrona, Ronneby, Karlshamn, Olofström, Sölvesborg.
Jämtlands län: Östersund.
Jönköpings län: Jönköping, Tranås, Eksjö, Nässjö, Vetlanda, Värnamo.
Dalarnas län: Leksand, Rättvik, Avesta, Hedemora, Ludvika, Smedjebacken, Malung-Sälen, Mora.

Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU företräder familjer som har barn och unga med olika typer av rörelsehinder, bland annat cerebral pares (cp), ryggmärgsbråck, och muskelsjukdomar. RBU arbetar för att förändra attityderna i samhället och skapa bättre förutsättningar för barn med funktionsnedsättning.

Maria Persdotter

maria.persdotter@rbu.se