Stefan Löfven får skarp kritik för att inte ta assistanskrisen på allvar. RBU kommenterar regeringsförklaringen.

- I sin sista regeringsförklaring före valet nämnde statsministern inte ett ord om personlig assistans. Inte en enda mening för att lugna alla de rädda och förtvivlade barn och föräldrar som redan förlorat eller kommer att förlora det livsnödvändiga stöd som assistansen är. Det säger Maria Persdotter, förbundsordförande i RBU, Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar i en kommentar i samband med riksdagens öppnande.

Personlig assistans är ett personligt utformat stöd för människor med omfattande funktionsnedsättningar som behöver daglig hjälp med de grundläggande behoven. Sedan den socialdemokratiskt ledda regeringen tillträdde 2014 har antalet assistansberättigade minskat med omkring 1 200 personer.

- Nu hade regeringen chansen att backa från sin hårda linje i assistansfrågan, den chansen tog man inte, säger Maria Persdotter.

Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU företräder familjer som har barn och unga med olika typer av rörelsehinder, bland annat cerebral pares (cp), ryggmärgsbråck, och muskelsjukdomar. RBU arbetar för att förändra attityderna i samhället och skapa bättre förutsättningar för barn med funktionsnedsättning.

Maria Persdotter

maria.persdotter@rbu.se