Den tredje upplagan av IRONMAN Kalmar Sweden blev en riktig folkfest där deltagarna lyftes fram av den stora och engagerade publiken i Kalmar och på Öland.

Herrtävlingen var jämn hela vägen. Först upp ur vattnet var Oliver Simon, men tysken Horst Reichel var tätt efter och kom först upp på cykel. Reichel lyckades sedan behålla ledningen genom hela loppet, men det saknades inte utmanare. Tom Lowe gjorde en bra tid på cyklingen och gick från 44:e plats upp till tredje plats vid växling till löpningen. Tvåa slutade Viktor Zyemtsev från Ukraina. Zyemtsev var snabbast på den avslutande löpningen och gick från 11 till andra plats.

Damtävlingen vanns av Leanda Cave, Storbritannien, som tog ledningen redan vid simstarten och sedan kontinuerligt utökade avståndet till tvåan. Hon passerade mållinjen en dryg halvtimme före tvåan Erika Csomor, Ungern. Kampen om andraplatsen var desto jämnare, in i det sista var det en hård kamp mellan Csomor och svenskan Camilla Lindholm.

Första svenskar blev på herrsidan Jonas Djurback, som slutade sjua i tävlingen, och Camilla Lindholm, som blev trea bland damerna.

Topp 3 herrar:
1 Reichel, Horst (GER) 08:13:01
2 Zyemtsev, Viktor (UKR) 08:19:17
3 Lowe, Tom (GBR) 08:19:23

Topp 3 damer
1 Cave, Leanda (GBR) 08:56:50
2 Csomor, Erika (HUN) 09:30:04
3 Lindholm, Camilla (SWE)09:31:38

Tobias Borger, IRONMAN Kalmar,
tobias.borger@ironman.com,
tel +46(0)70 549 0441

Magnus Nyberg, IRONMAN Kalmar,
magnus.nyberg@ironman.com.
Tel +46 (0)703179978

Fakta IRONMAN Kalmar
Datum: 16 augusti
Distanser: 3,86 km simning, 180 km cykling och 42,2 km löpning
Antal startande: 2090 st

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com