På bara tre veckor har över 8 000 personer undertecknat RBU:s namninsamling för att rädda den personliga assistansen. - Jag är otroligt stolt och rörd över att så många valt att ställa sig bakom vårt budskap Assistans är frihet, rädda LSS. Det säger Maria Persdotter, förbundsordförande i RBU, Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar.

Bakgrunden är de senaste två årens nedmontering av rätten till personlig assistans. Under hösten backade regeringen på en punkt och inför nu ett nödstopp för tvåårsomprövningar av assistansen. Men fortfarande är det bara drygt en av tio som ansöker om assistans för första gången som får den beviljad och långt över 1 000 personer har fallit ur assistanssystemet sedan regeringen tillträdde. Många av dem är barn.

- När vi startade namninsamlingen hade vi ingen aning om vilket stort stöd vi skulle få. Men människor har reagerat på regeringens orättvisa politik som slår stenhårt mot människor med funktionsnedsättning. Och det stödet känns fantastiskt, säger Maria Persdotter.

De över 8 000 namnunderskrifterna skickas idag som ett julpaket till statsminister Stefan Löfven eftersom ingen i regeringen hade möjlighet att ta emot namnlistorna personligen.

Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU företräder familjer som har barn och unga med olika typer av rörelsehinder, bland annat cerebral pares (cp), ryggmärgsbråck, och muskelsjukdomar. RBU arbetar för att förändra attityderna i samhället och skapa bättre förutsättningar för barn med funktionsnedsättning.

Maria Persdotter

maria.persdotter@rbu.se