Fotograf/Källa: Kim Svensson

I samband med firandet av Veterandagen under tisdagen fick riksdagsledamoten Annicka Engblom ta emot Sveriges Veteranförbunds finaste utmärkelse: Årets veteran. Annicka Engblom tilldelas utmärkelsen för sitt uppriktiga engagemang för veteraner och veteranfrågor.

Årets veteran är Sveriges Veteranförbunds finaste utmärkelse och under tisdagseftermiddagen fick Annicka Engblom ta emot priset. Utmärkelsen delades ut vid statsceremonin under Veterandagsfirandet på Norra Djurgården i Stockholm.

Har kämpat för att göra Veterandagen till allmän flaggdag
Annicka Engblom har länge arbetat hårt för att synliggöra veteraner. Hennes engagemang sträcker sig långt utöver vad man kan kräva av henne som förtroendevald riksdagsledamot. Hon har bland annat kämpat för att göra Veterandagen till allmän flaggdag, vilket blev verklighet förra året.

Annicka Engblom får utmärkelsen Årets veteran med motiveringen:

Under en lång rad av år har Annicka Engblom varit vår röst i maktens boningar och kämpat för att synliggöra veteraner, och hennes engagemang har sträckt sig långt utöver vad man kan kräva av henne som förtroendevald riksdagsledamot. Många gånger har hon offrat sin lediga tid med familjen. Under Veteranmarschen och andra veteranarrangemang har hon med stort intresse lyssnat och tagit del av våra berättelser och erfarenheter. Annika Engblom har ställt upp för veteraner i vått och torrt och visat stort och uppriktigt engagemang i veteranfrågor. Nu har hennes långa och enträgna kamp för att göra Veterandagen till allmän flaggdag äntligen rönt framgång. Sveriges veteraner har nu nått samma status som valdagen, FN-dagen och Nobeldagen. Annicka Engblom tilldelas utmärkelsen Årets veteran och förbundets medalj i Guld.

Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna (SVF) är en intresseorganisation och är ett förbund som engagerar sig, före, under och efter insats, för alla veteraner, som brytt och bryr sig om att hjälpa utsatta människor i världen.

Per Lennartsson

per.lennartsson@sverigesveteranforbund.se