Säsongens stora utställning, Da Vinci – Inventions, på Kalmar Slott har varit mycket välbesökt och uppskattad i sommar. Nu är det sista chansen att uppleva Leonardos uppfinningar och konstverk i Kalmar. I början av november lämnar världsutställningen Sverige.

Utställningen, som tidigare visats i storstäder runt om i världen, hyllar geniet och renässansmänniskan Leonardo da Vinci. På Kalmar Slott har besökarna tagit del av och förundrats över hans storslagna idéer. Under hösten har många aktiviteter arrangerats med inriktning mot dagens nytänkande uppfinnare och innovatörer. Skolklasser från hela länet har guidats i utställningen och sedan haft workshops inom bild och fysik.

– Utställningen om Leonardo da Vinci har varit mycket uppskattad både lokalt, nationellt och av våra internationella gäster. Många har kommit till Kalmar endast för att besöka utställningen och intresset för våra Da Vinci-guideturer har varit enormt, säger slottschef Mimmi Mannheimer.

Om några veckor flyttar Leonardo da Vinci från Kalmar och Sverige och utställningen åker vidare till nya länder. Men fram till och med den 4 november finns chans att besöka utställningen på Kalmar Slott.

– De sista veckorna har vi satt in extra Da Vinci-guidningar, liksom alltid ingår de i entrépriset. På höstlovet har vi ett stort Da Vinci-tema med barnguidningar och spännande aktiviteter för barnfamiljer. De sista veckorna finns det extra guidade turer insatta både kvällstid, lunchtid och på helgerna. Men det går fint att uppleva utställningen närsomhelst. Slottet är öppet alla dagar hela utställningsperioden, avslutar slottschef Mimmi Mannheimer.

För mer information, Mimmi Mannheimer, tel 0480-45 14 93, mimmi.mannheimer@kalmar.com

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistcenter- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.

Vi genomför kontinuerligt satsningar för att stärka besöksnäringen och evenemangsutbudet. Det ska alltid finnas många bra anledningar att besöka Kalmar!

Platser

Kalmar