O-ringen, Sveriges största tävling för orienterare går av stapeln i Örnsköldsvik. Skidskytte-VM finns på plats för att marknadsföra evenemanget och få de sportintresserade orienterarna att komma till Östersund i mars 2019.

– Vi finns på plats för att låta O-ringendeltagarna prova på skytte i form av elektroniskt skytte, få chans att utmana Fredrik Lindström i skyttetävling och framförallt sprida information och sälja biljetter till kommande VM, säger Beatrice Olsson som ansvarar för eventet.

Drygt 14 000 deltagare är anmälda till orienteringstävlingarna och tillsammans med deras släkt och vänner kommer mängden människor i rörelse att vara minst det dubbla.

– Vi ser att målgruppen är ganska lik varandra. De som väljer att gå på en stor skidskyttetävling är de som gillar utomhusidrott och framförallt idrott som sker i naturen. Alltså är orienterarna några vi vill träffa och försöka påverka att också komma till Östersund nästa vårvinter, säger Beatrice Olsson.

Skidskytte-VM går av stapeln den 7 till 17 mars 2019 och förväntningarna är 120 000 besök under den dryga veckan som tävlingarna pågår. För att nå målet om antal sålda biljetter jobbar Biathlon Events med olika typer av event som ska informera om VM i skidskytte.

Beatrice Olsson, beatrice.olsson@skidskytte.se eller 070-602 12 44

Förbundets ändamål är att bredda och popularisera skidskytteidrotten, samt att skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. I detta arbete är föreningarna den viktigaste kuggen, eftersom det är där verksamheten utvecklas och bedrivs.

Marlene Ström

Pressansvarig Skidskytte-VM