Nästa vår är Kalmar värd för två stora dartevenemang. Media är välkommen till en träff då vi berättar mer.

Tid: Torsdagen den 30 oktober, kl. 10.00
Plats: Sporthallen

Det första dartevenemanget är riksserien för lag, som spelas i Sporthallen den 23–25 januari 2015. Det är en rikstäckande tävling arrangerad av Svenska Dartförbundet. 94 lag från olika distrikt i landet kommer att delta. Det är fyramannalag med en eller två reserver, så sammanlagt väntas mer än 500 dartspelare komma till Kalmar för tävlingen.

De herr- och damlag som kommer 1:a, 2:a, 3:a och 4:a i Elitserien går vidare till ett slutspel, där Sveriges bästa lag utses. Var slutspelet ska spelas är ännu inte klart. Det är förra årets vinnare som väljer spelställe.

Vårens andra stora dartevenemang i Kalmar äger rum den 5–7 mars på Calmar Stadshotell. Då spelas individuellt SM och ca 250 personer väntas delta. Under helgen kommer varje spelare att delta i flera klasser. En person kan exempelvis spela damsingel, damdubbel och mix.

Det är inte bara titeln svensk mästare dartspelarna tävlar om. Vid individuellt SM har spelarna dessutom chans att vinna flera bonusar. Några spelare kan t.ex. vinna en biljett till Winmau World Masters som hålls i Hull i Storbritannien varje höst. Där får de chansen att möta riktigt bra internationella dartspelare.

Om dart
Dart har spelats i hundratals år, men det var först på 1960-talet som darten kom till Sverige. Inledningsvis spelades den framför allt i Stockholmsområdet, men med tiden spreds darten över hela landet. År 1973 bildades Svenska Dartförbundet, där idag nio distriktsförbund ingår. Svenska Dartförbundet är sedan år 2009 medlem i Riksidrottsförbundet (RF).

Mer information:
Stefan Petersson, ordförande Götalands Dartförbund
Tel: 0734-118123

Johan Göransson, Destination Kalmar
Tel: 0480-453405

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com