Om tävlingen:

Datum: lördag 16 augusti

Start: 06:55

Målgång: vinnaren går in på ca 8 timmar och sista målgången är kl 23:00.

Distanser: 3,86 km simning, 180 km cykling och 42,2 km löpning.

Deltagare: 2700 är anmälda och tävlingen är fulltecknat. Platserna sålde slut på en vecka. 48 nationer är representerade. Ca 40 % av deltagarna är från utlandet. Av de utländska kommer de flesta från norra Europa, men det kommer även deltagare från t ex, Nya Zeeland, Australien, USA, Venezuela, Japan.

IRONMAN World Championship: IRONMAN Kalmar är en kvaltävling till VM på Hawaii som går i oktober. Kalmar har 50 kvalplatser.

Proffs: ca 50 proffs beräknas delta. Både svenska och internationella. Bland deltagarna finns bl a Leanda Cave från Storbritannien. Leanda är enda kvinna som vunnit IRONMAN World Championships och IRONMAN 70.3 World Championships (sk Halv-IRONMAN) under samma år.

Publik: 2013 uppskattades antalet åskådare till fler än 50 000.

Media: 2013 var det ca 80 journalister och fotografer på plats och bevakade. 200 mediekanaler rapporterade om tävlingen.

Övrigt: IRONMAN Kalmar har på ett par år gjort sig känt internationellt för den stora publiken och atmosfären runt tävlingen.

För mer information, kontakta:
Magnus Nyberg Pressansvarig IRONMAN Kalmar
E-post: magnus.nyberg@ironman.com
www.ironmankalmar.com

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com