Fotograf/Källa: Marcus Funke / Maddoc Photography

Fredagen den 7 september släpps biljetterna till Kalmar Slotts populära spökvandring Fasor & illdåd. I de läskiga och stundtals skräckfyllda vandringarna genom slottet får besökare höra om verkliga händelser från en avlägsen tid.

Kalmar Slotts historia sträcker sig långt tillbaka i tiden – och den är inte bara ljus. Här har människor begått förräderi, torterats och avrättats. I spökvandringen Fasor & illdåd får besökarna följa med det flera hundra år gamla spöket på en oväntad tur och höra ruskiga berättelser om personer som funnits på slottet.

– Det är åttonde året vi anordnar spökvandringen och intresset för evenemanget växer för varje år. Slottet är en mycket spännande plats och många besökare vill uppleva det på ett annorlunda vis. I det här fallet helt nedsläckt och med en osäkerhet kring vad som väntar bakom nästa dörr, säger Therese Börjesson, evenemangsansvarig på Kalmar Slott.

Fasor & illdåd är specialskriven för slottet. Den mörka inramningen i novemberkylan tillsammans med de kusliga berättelserna från slottets historia gör att spänningen finns i varje rum och skapar en oväntad slottsupplevelse för en bred målgrupp.

– Till spökvandringarna kommer kompisgäng i alla åldrar. Många studenter passar på att göra en nervkittlande aktivitet tillsammans men även medelålders par och familjer kommer hit tillsammans. Det är dock otäcka scenarier från slottets historia som berättas och därför har vi satt en åldersgräns på tolv år, säger Therese Börjesson.

Biljetter till spökvandringen släpps den 7 september. Det finns biljetter både för privatpersoner och för företag. Vissa datum har företag möjlighet att boka in sin egen spökvandring.

Spökvandringen pågår under perioden 25 oktober–19 november. Biljetter finns på kalmarslott.se

För mer information kontakta: Therese Börjesson 0480-45 14

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistcenter- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.

Vi genomför kontinuerligt satsningar för att stärka besöksnäringen och evenemangsutbudet. Det ska alltid finnas många bra anledningar att besöka Kalmar!

Platser

Kalmar