Miljöpartiet de Gröna i Stockholms stad - del av den gröna kampanjen för bättre mat

Idag besöker Stefan Nilsson och Thomas Nihlén prisbelönta Södermalms Hemtjänst AB. Södermalms Hemtjänst AB lagar maten hemma hos vårdtagarna. Den som inte själv kan tillreda sin måltid kan enligt stadens riktlinjer få hjälp med matlagning i hemmet. Trenden i Stockholm är istället att antalet matlådor ökar. I april kommer 700 nya vårdtagare på boenden att äta matlådor istället för mat som tillagas på plats.

- Vi träffar de äldre för att höra vad de tycker smakar och känns bäst samt om de upplever att de har valfrihet. Många känner inte till möjligheten att få maten tillagad i hemmet. Det behövs en bättre konsumentupplysning, säger Stefan Nilsson (MP), gruppledare Miljöpartiet de Gröna i Stockholms stad.

- Att känna doften av hemlagad mat ökar matlusten och man njuter mer av måltiden. God och näringsrik mat gör att vi får en förbättrad hälsa och högre livskvalitet hos äldre, säger Thomas Nihlén (MP), riksdagens socialutskott.

Stefan Nilsson kommer under kvällens (12/4) kommunfullmäktige i Stockholms stad att fråga äldreborgarrådet Eva Samuelsson (KD) om vad hon kommer att göra för att förbättra information och valfrihet för de äldre.

För kommentarer: Thomas Nihlén 070-633 21 22, eller Stefan Nilsson 076-122 96 27

Christian Valtersson

Pressekreterare Daniel Helldén