Stora RBU priset 2017 har tilldelats Eva Franchell, ledarskribent på Aftonbladet. Priset delades ut på lördagkvällen i samband med RBU:s kongress i Stockholm.

Eva Franchell får Stora RBU-priset 2017 med motiveringen: "För att du oförtrutet belyser det akuta läget för barn och vuxna med funktionsnedsättning och den kris som uppstår när nödvändiga LSS-insatser dras in. Med din analytiska skärpa och vassa penna sätter du ord på en verklighet som annars har mycket svårt att tränga igenom bruset".

- Jag skriver för att jag är upprörd över hur samhället försämrar villkoren för de barn som behöver samhället mest, sa Eva Franchell i samband med att hon tog emot utmärkelsen.

Om Stora RBU-priset
Stora RBU-priset delas ut vid RBU:s ordinarie kongress, det vill säga vart tredje år. Priset ska gå till en fysisk eller juridisk person som inte är medlem, och som genom sin gärning framgångsrikt gagnat förbundets syften.

Tidigare pristagare
2002 Jonas Gardell
2005 TV-programmet CP-Magasinet (Jonas Franksson och Sari Nykvist)
2008 Bengt Westerberg
2011 Jonas Helgesson
2014 Magnus Welander

Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU företräder familjer som har barn och unga med olika typer av rörelsehinder, bland annat cerebral pares (cp), ryggmärgsbråck, och muskelsjukdomar. RBU arbetar för att förändra attityderna i samhället och skapa bättre förutsättningar för barn med funktionsnedsättning.

Maria Persdotter

maria.persdotter@rbu.se