Högsäsongen är i full gång på Kalmar Slott och intresset för utställningen Da Vinci – Inventions är stort. Nu erbjuds de morgonpigga besökarna en Early Bird-guidning i utställningen innan slottet har öppnat.

Världsutställningen Da Vinci – Inventions öppnade i maj och har varit mycket populär. I höst väntar ett innehållsrikt Da Vinci-program med allt från uppfinnarhelger, föreläsare från Oxford University och en konsert med ett av Da Vincis egenritade instrument.

Under högsommaren kan besökarna ta del av en specialguidning om Leonardo da Vinci. Intresset för guideturerna är stort och därför sätts nu extra guidningar in på morgnarna den närmsta månaden.

– Vi är så glada att vi har den här fantastiska utställningen på plats i Kalmar. Vi vill att så många som möjligt ska få möjlighet att se den. När öppningstiderna inte räcker till, passar vi istället på att bjuda in till en guidning innan slottet har öppnat, säger slottschef Mimmi Mannheimer.

Varje tisdag och torsdag kl. 9 är besökarna välkomna till en timmes djupdykning i Da Vincis liv, konstverk och uppfinningar. Därefter kan de ta del av slottets övriga utställningar och guideturer.

– Det är första gången vi anordnar en Early Bird-guidning, men så har vi heller inte haft en utställning om Leonardo da Vinci tidigare. Att erbjuda besökarna att komma på lite annorlunda tider är vanligt på större muséer runt om i världen och med en världsutställning på plats i Kalmar tar vi nu konceptet till Kalmar Slott, avslutar Mimmi Mannheimer.

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistcenter- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.

Vi genomför kontinuerligt satsningar för att stärka besöksnäringen och evenemangsutbudet. Det ska alltid finnas många bra anledningar att besöka Kalmar!

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com