Fotograf/Källa: Svenska Brukshundklubbens arkiv

Under 100 år har Svenska Brukshundklubben spridit glädje, kunskap och samhällsnytta till landets hundägare.

Brukshundklubben bedriver en omfattande kursverksamhet för nya och gamla medlemmar. Ca 20 000 hundägare utbildar sig årligen i allt från valpkurser till avancerade kurser i lydnad, spår, sök, agility och mycket mer. Alla kurser leds av kompetenta instruktörer som utbildats i hundkunskap och pedagogik.

Brukshundklubben arrangerar också tävlingar, utställningar, mentalbeskrivningar och mentaltester för brukshundsraser. För många är hundsporten något som ger personlig utveckling, en sund livsstil och underbar livskvalité.

• Hundens roll som samhällsnyttig tjänstehund var betydande under första världskriget och det var därefter, 1918 närmare bestämt, som Brukshundklubben bildades fast under namnet Föreningen Svenska Skydds och Sjukvårdshunden, säger Rolf Weiffert som är ordförande i Svenska Brukshundklubben. Då hade organisationen en kunglig beskyddare i vår förre kung, och än idag är hundintresset stort i kungahuset.

Det samhällsnyttiga uppdraget har löpt vidare som en röd tråd i Brukshundklubbens verksamhet sedan dess. Idag är organisationen en frivillig försvarsorganisation och levererar ekipage till Försvarsmakten, till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, till Sjöfartsverket och kvalitetssäkrar utbildningen av assistanshundar på uppdrag av Myndigheten för delaktighet.

Brukshundklubben har 56 000 medlemmar fördelade på 285 lokala klubbar och 18 rasklubbar. Hela verksamheten bedrivs av tio tusentals ideellt engagerade personer som lägger större delen av sin fritid på klubben. Nya verksamheter tillkommer hela tiden och det är med driv och en stark framtidstro som Brukshundklubben nu kliver in i ett nytt sekel.

Över hela Sverige kommer lokala brukshundklubbar att fira födelsedagen den 30 maj. Klockan 20 kommer hurrandet höras över landet. Besök gärna en brukshundklubb som är med och firar för att ta del av ett nytt kapitel i denna världsunika hundorganisation.

Mer information om Svenska Brukshundklubben:
www.brukshundklubben.se

Mer information om födelsedagen:
www.brukshundklubben.se/svenska-brukshundklubben-100-ar/fodelsedagen/

Kontaktperson:
Anne-Marie Folkesson, projektledare 100 årsjubileet.

Svenska Brukshundklubben är en ideell medlemsorganisation, specialklubb i Svenska Kennelklubben (SKK) och frivillig försvarsorganisation. Vi har utbildat hundar och förare sedan 1918. Svenska Brukshundklubben har idag runt 60 000 medlemmar, närmare 300 lokala klubbar runt om i landet och avelsansvar för ett tjugotal brukshundraser. Våra medlemmar tränar, tävlar och arrangerar aktiviteter som agility, rallylydnad, bruksprov med spår, sök, rapport och patrull, IPO, IPO-R, lydnad, patrullhundar, räddningshundar, utställningar, kurser för hundägare och långsiktiga avelsarbeten.

Sanna Ameln

Kommunikationsansvarig