Foto: Bokomotiv Filmproduktion AB

Under sommaren visas svensk film visas i New York, sydafrikanska Durban och schweiziska Locarno.

Höstmannen visas i Locarno. Foto: Bokomotiv Filmproduktion AB

New York

Rooftop Films i New York visar i sin Rooftop Films Summer Series den 21 - 24 juli en rad svenska kortfilmer, bland annat Anders & Harri av Åsa Blanck och Johan Palmgren, Tora Mårtens Bye, Bye, C'est Fini, Ruben Östlunds Berlinvinnare Händelse vid bank, Slitage av Patrik Eklund samt Jonas Odells internationella succé Tussilago. Dessutom visas Jesper Ganslandts Apan och dokumentärfilmen Hälsningar från skogen av Mikel Cee Karlsson.
Vid sidan av filmvisningarna kommer svenska electronicaartisten Sophie Rimheden att genomföra tre konserter. Patrik Eklund och Mikel Cee Karlsson finns på plats för att presentera sina filmer. Filmerna visas på ett antal hustak i Brooklyn.
­- Den här typen av evenemang riktar sig till en yngre mer trendmedveten publik och är ett perfekt komplement till den stora filmserie vi visade på Film Society of Lincoln Center i New York i april, säger Petter Mattsson på Filminstitutets utlandsenhet.

Durban

Sydafrikanska Durban International Film Festival visar en serie svenska filmer under sin festvial som äger rum 22 juli - 1 augusti. Under rubriken Swedish Film Is Here visas fem nyare svenska filmer och i sektionen Swedish Film Is Bergman visas Sommarnattens leende, Smultronstället, Nattvardsgästerna, Viskningar och rop samt Fanny och Alexander. I festivalens samproduktionsforum ingår Bob Films svensk-sydafrikanska samproduktionsprojekt Stockholm, Zululand. På plats finns Eva Melander från Sebbe och Jan Blomgren från Bob Film.

Locarno

Dessutom har flera svenska titlar tagits ut till schweiziska filmfestivalen i Locarno. Dokumentären Blood Calls You av Linda Thorgren visas i sektionen kritikerveckan, Novellfilmsvinnaren Höstmannen av Jonas Selberg Augustsén i kortfilmstävlan och Framtidens melodi av Jonas Holmström och Jonas Bergergård deltar i långfilmstävlan tillsammans med serbisk-tyska-svenska samproduktionen White White World av Oleg Novkovic.
Filmfestivalen i Locarno pågår 4-14 augusti.

Rooftop films
Durban
Locarno

Svenska Filminstitutet stärker filmen i alla led. Vi stödjer produktion av ny film samt distribution och visning av värdefull film, bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet och representerar svensk film internationellt. Guldbaggen är Sveriges främsta filmpris och delas sedan 1964 ut av Filminstitutet för framstående insatser inom den svenska filmen. Filminstitutet står även bakom Svensk Filmdatabas, den bästa källan till information om svensk film. Läs mer: filminstitutet.se, svenskfilmdatabas.se, guldbaggen.se