Halvtid har passerat och nu lägger deltagarna in en extra växel för att öka sina chanser att bli Svenska Mästare i Energibesparing. Vårsolen får värma upp hemmet, en kvällspromenad ersätter TV-tittandet ja, uppfinningsrikedomen är stor när det gäller att ändra sitt beteende för att blir ett riktigt Energismart Team.

Om mindre än en månad avslutas energispartävlingen Energismarta Grannar. Förra årets vinnare från Borgholm, Team Snåljåparna, kommer snart utmanas av årets vinnare och den slutliga Svenska Mästaren i energibesparing kommer då att koras. Under fyra månader sparar lag om minst fem hushåll så mycket energi de bara kan i sina hem. Med nya ögon ser de på blinkade röda dioder och laddare som inte används och lampor som lyser i tomma rum – allt stängs av för att inte onödig elanvändning ska öka elräkningen och minska deras chanser till fina priser.

En av tävlingsdeltagarna Julia Persson, som via tävlingen fått en energidisplay i köket och därmed kan följa elförbrukningen i realtid säger:

”Med energidisplayen och den nya kunskapen om var elen tar vägen, har vi numera full koll på vårt hem. Nu känns det som om vi ”väljer” hur mycket vi ska betala via elräkningen genom att vi vet hur vårt beteende påverkar vår elanvändning. Att elräkningen numera inte kommer som en överraskning varje månad är en oerhörd trygghet. Att vi dessutom tar ett klimatansvar i samma veva känns riktigt bra.”

Bostadsbolaget Karlskronahem utmanar sina hyresgäster

Det lag som vinner den svenska tävlingen kommer att åka till Bryssel för att tävla i Europamästerskapet i energibesparing. Men i Karlskrona väntar även andra fina priser, den hyresgäst som sparar mest vinner en månadshyra. Sofia Kummel på Karlskronahem driver den interna utmaningen och coachar samtidigt sina arbetskollegor till att vinna.

För mer information, kontakta Christel Liljegren, tel 076-20 83 08, christel.liljegren@energikontorsydost.se

Energikontor Sydost arbetar med förnybar energi och energieffektivisering för en minskad klimatpåverkan och hållbar regional utveckling. Arbetet utförs i nära samverkan med privata och offentliga aktörer i sydöstra Sverige, samt myndigheter och europeiska partners.

Johanna Wallin

Kommunikatör