Svenskt skidskytte ser en mycket positiv trend bland ungdomar. Från 40 föreningar till 80 aktiva föreningar på åtta år. Och med ett VM på hemmaplan ser Svenska Skidskytteförbundet att intresset fortsätter öka.

Snöbristen till trots är Region Syd, alltså Götaland, det område som expanderat mest. Här är det framförallt längdskidföreningarna som lägger till skidskytte som ett komplement.

– Många attraheras av skidskytte och för föreningarna är det ett sätt att behålla ungdomarna i föreningen. Som idrott passar det många eftersom det inte är givet att det är de bästa skidåkarna som kommer att vinna, här spelar både skyttet, skidåkningen och nerverna sin roll. I södra Sverige är det mycket rullskidor och löpning som gäller istället för skidor på snö, säger Jörgen Larsson, föreningsutvecklare i region Syd.

Nyligen anordnades ett sommarläger i Nässjö med deltagare från hela Götaland, vilket är en av flera aktiviteter som vuxit fram de senaste åren.

– Vi har under ett antal år bedrivit ett projekt inom Svenska Skidskytteförbundet för att öka antalet aktiva klubbar i Sverige. Vårt stundande VM har gett projektet kraft. När skidskytteföreningar i södra Sverige säger ”vårt VM” då känner vi att vi lyckats etablera känslan av ett hemma-VM för hela Sverige, säger Ingemar Arwidson, generalsekreterare Svenska Skidskytteförbundet.

Svenskt skidskytte har under -80, -90 och 2000-talet haft runt 40 föreningar. Sporten har krävt anläggningar som varit svåra att få tillgång till.  För att skapa bättre förutsättningar började förbundet under 2012 att se på möjligheterna till luftgevärsskytte istället för traditionella 22-long gevär.

– På två år hade vi fått fram brukbara luftgevär till bra pris. Istället för 50 meter långa banor behövs nu endast 10 meters skyttebanor och de kan riggas vid klubbstugan eller på idrottsplatsen. Det är en enklare säkerhet kring luftgevären. Vi har tagit fram fallmål som passar luftgevären och hittat ett system där det går bra att tävla på samma villkor som med traditionella skidskyttegevär, säger Ingemar Arwidson.

Projektet kring föreningsutveckling fortsätter och målet för Svenska Skidskytteförbundet är att dubbla antalet utövare från 1000 (år 2014) till 2019 lagom till VM. Potentialen för en ny dubbling fram mot ett eventuellt svenskt OS 2026 känns inom räckhåll.

Läger att besöka för att möta skidskytteungdomar

9-10 augusti: Nybörjarläger i Hällevik.

10-12 augusti: Äventyrsläger i Nässjö (fredag eftermiddag görs de månatliga testerna för utvecklingsteamet)

Kontakt för ovan läger samt föreningar i Region Syd: Jörgen Larsson, 070-8571559, jorgen.larsson@skidskytte.se

Kontakt Svenska Skidskytteförbundet: Ingemar Arwidson, 070-210 87 94, ingemar.arwidson@skidskytte.se

Förbundets ändamål är att bredda och popularisera skidskytteidrotten, samt att skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. I detta arbete är föreningarna den viktigaste kuggen, eftersom det är där verksamheten utvecklas och bedrivs.

Marlene Ström

Pressansvarig Skidskytte-VM