I skidskytte är varje detalj viktig. Ska du vinna måste allt vara perfekt; skidorna rätt vallade, geväret korrekt injusterat, du själv i vinnarform och sist men inte minst vara rätt klädd. I våras inledde Swedemount och Svenska Skidskytteförbundet ett samarbete, som går ut på att Swedemount ska utrusta skidskyttarna med tränings- och tävlingskläder, utformade för deras specifika behov.

– Tillsammans med åkarna utvecklar vi kläder som hjälper dem prestera på topp varje gång, säger Reinert Sörensson, grundare av Swedemount. Vi har en del nya material och designlösningar, som vi tror både skidskyttar och andra skidåkare kommer att gilla.

Friktion och fuktskydd

Många av skidskyttarnas krav är desamma som övriga skidåkares. Det som skiljer är att skyttarnas kläder även måste fungera bra under skjutningen. Förutom att ge lågt luftmotstånd under skidåkningen ska de skydda mot fukten på skjutmattan samt ge friktion så att kroppen inte glider under det liggande skyttet. Dräkterna gummeras på armbågar och knän som även får extra stoppning, vilken dock inte får vara för tjock. Tävlingsdräkterna ska dessutom vara slitstarka och fungera i både kyla och värme – från minus 20 till plus 20. Därför är även underställens funktion mycket viktig.

– Här har vi lovande material på gång, säger Reinert Sörensson. Vi ska nu testa ihop med skidskyttarna och ser fram emot att snart kunna lansera något som även vanliga motionärer kommer att ha nytta av.

Kläderna kan avgöra

Skidskytteförbundets generalsekreterare Ingemar Arwidsson har stora förväntningar på samarbetsavtalet, som till att börja med sträcker sig över fyra år.

– Åkarna ser fram emot att få delta i det här utvecklingsarbetet, säger han. Det är små marginaler i toppen och bra kläder kan vara en av de detaljer som avgör om det blir pallplats eller inte.

– Jag har testat kläder från Swedemount under en längre tid och det verkar väldigt lovande, säger Anna Magnusson, Olympisk Silvermedaljös i stafett. Swedemount har varit måna om att få in erfarenheter och önskemål från oss aktiva kring design och funktion. Det känns därför som att vi utvecklar tävlingskläderna tillsammans!

Varför just Swedemount?

– Vi är noga med vilka partners vi samarbetar med, säger Ingemar Arwidsson. Swedemount är en svensk tillverkare med ett entreprenörskap, som stämmer med våra värderingar och stärker vårt varumärke. Att man dessutom genom gränshandeln även har en marknad i Norge gör det extra intressant för oss.

Siktar på VM i Östersund

Nu är det VM i Östersund 7-17 mars 2019, som gäller för skidskyttarna.

– För oss är detta VM på hemmaplan viktigare än OS. VM är en månad senare än förra årets OS, så vi lägger upp säsongen 2018/19 lite annorlunda för att vara väl förberedda.

7 mars 2019 startar mix-stafetten på nationalarenan för skidskytte i Östersund. Därefter pågår ett elva dagar långt mästerskap med hela världseliten samlad. Tävlingarna avslutas 17 mars med masstart för både damer och herrar.

Läs mer och köp biljetter på www.2019ostersund.se

Läs mer om skidskytte på www.skidskytte.se

Läs mer om och köp dina Swedemountprodukter på www.swedemount.se

Swedemount

Swedemount grundades år 1991, Vi producerar funktionskläder och ryggsäckar. Grundaren av företaget har alltid haft ett stort intresse för outdoor aktiviteter såsom skidåkning, cykling, klättring och kajak.

Det var på en vandring i Himalaya som idén till Swedemount föddes. Efter veckor i samma kläder under hårda förhållanden växte inspirationen fram. Tanken på att själv kunna designa och sälja klädesplagg som klarar jordklotets tuffaste förutsättningar blev den morot som krävdes för att dra igång projekt Swedemount.

Vi är stolta över att kunna erbjuda produkter som hjälper våra kunder att leva ett aktivt liv och att nå sina individuella mål. Våra plagg används idag av både elitidrottare och aktiva fritidsutövare. Kollektionerna består av kläder för årets alla årstider och omfattar både herr, dam och barn.

Vår ambition är att utveckla Swedemount till ett av marknadens bästa outdoormärken i nära samarbete med våra underleverantörer. Genom våra testteam låter vi produkterna testas i en mängd olika miljöer för att nå bästa möjliga resultat.

Förbundets ändamål är att bredda och popularisera skidskytteidrotten, samt att skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. I detta arbete är föreningarna den viktigaste kuggen, eftersom det är där verksamheten utvecklas och bedrivs.

Marlene Ström

Pressansvarig Skidskytte-VM