Fotograf/Källa: Kim Svensson

I samband med firandet av Veterandagen på måndagen fick Tony Petersson och Raul Leppälä ta emot Sveriges Veteranförbunds finaste utmärkelse, Årets Veteran. Tony Petersson och Raul Leppälä tilldelas utmärkelsen för sitt hängivna engagemang för veteraner.

Årets Veteran är Sveriges Veteranförbunds finaste utmärkelse. Årets pristagare är Tony Petersson och Raul Leppälä, som fick ta emot utmärkelsen under en medaljceremoni på Veterandagsfirandet på Norra Djurgården i Stockholm på måndagseftermiddagen.

Grundare av Sveriges och Nordens största Veteranträff
Tony Petersson och Raul ”Ralle” Leppälä är arrangörer av Veteranträffen ÖS i Halmstad, som genomförs för 24:e gången i år. De grundade Veteranträffen 1993 och var från början ett litet tältläger på Östra Strandens camping i Halmstad. Träffen har nu växt till ett arrangemang på Ringenäs Skjutfält med drygt 800 besökare under fyra dagar i juli månad varje år. Veteranträffen ÖS är ett av de viktigaste arrangemangen för veteraner, där de får en chans att träffas och ventilera händelser, tankar och känslor.

Motiveras av sitt hängivna engagemang
Tony Petersson och Raul Leppälä får utmärkelsen ”Årets Veteran” med motiveringen:

Radarparet Tony och Ralle är eldsjälar som varje år gör ett fantastiskt jobb för att skapa den i särklass största tilldragelsen för veteraner, en plattform för många återföreningar och återseenden veteraner emellan. Många grupper, plutoner och kompanier har genom åren utnyttjat möjligheten som skapas till spontana och lättsamma återträffar.

Att göra detta möjligt för så många människor och sköta det på ett så proffsigt sätt, så att alla med stolthet känner sig sedda och hörda samt får denna fantastiska möjlighet att bearbeta händelser, komma i kontakt med folk som kan och vill lyssna och hjälpa, som förstår vad man gått igenom, det gör att dessa två, Tony och Ralle, verkligen förtjänar utmärkelsen Årets Veteran!

Motiveringen i sin helhet finns bifogat.

Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna (SVF) är en intresseorganisation och är ett förbund som engagerar sig, före, under och efter insats, för alla veteraner, som brytt och bryr sig om att hjälpa utsatta människor i världen.

Per Lennartsson

per.lennartsson@sverigesveteranforbund.se