Måndag 20 augusti besöker S-kvinnor Örnsköldsvik, Härnösand och Sundsvall på sin valturné genom Sverige. Valturnén pågår fram till valet den 9 september.

Under sitt besök i Västernorrland deltar S-kvinnors förbundsordförande Carina Ohlsson och förbundssekreterare Susanne Andersson i flera aktiviteter.

• Kl. 10.00 - 12.00 Öppet möte med Sörliden-Valla samverkansförening om integration, Sörbyvägen 10, Örnsköldsvik

• Kl. 13.00 - 14.00 Språkträning för invandrarkvinnor, ABF Härnösand.

• Kl. 14.15 - 15.15 Offentligt möte med SSU, Kommunal m.fl. i vallokalen på Torget i Härnösand.

• Kl. 17:00 - 19:00 Samtal om den feministiska regeringspolitiken, EQ House Sundsvall

På S-kvinnors resa genom Sverige besöker vi 47 städer för att diskutera feministiska framtidsutmaningar. Det blir torgmöten, tal, arbetsplatsbesök och aktiviteter där kvinnors trygghet, självständighet och frihet står i fokus och vi diskuterar hur vi skapar ett jämställt och jämlikt samhälle.

– Det är viktigt att få möta väljarna, ta debatterna och kunna svara på väljarnas frågor och funderingar. Vi har gjort enorma framsteg för kvinnors rättigheter den här mandatperioden, en stor majoritet av våra vallöften är redan uppfyllda och många fler är på gång. Det är så vi bygger ett tryggare och starkare Sverige, steg för steg, säger S-kvinnors ordförande Carina Ohlsson.

Som kvinna ska du känna dig trygg i hemmet, i samhället och i arbetslivet för att kunna leva ett självständigt liv i frihet – det är S-kvinnors utgångspunkt inför valet 2018. Fokus är en stark välfärd av hög kvalitet, en jämställd arbetsmarknad med bra villkor och fri från diskriminering, samt rätten till din kropp och att alla former av exploatering och objektifiering av kvinnokroppen stoppas.

– S-kvinnor är en viktig del av de politiska besluten och ser till att de feministiska frågorna lyfts på agendan. Vi stärker kvinnors rättigheter nationellt och lokalt. Den kampen är livsviktig och den fortsätter vi ta så länge det behövs, säger S-kvinnors ordförande Carina Ohlsson. Sverige behöver en S-ledd regering, som går från ord till handling.

På S-kvinnors hemsida www.s-kvinnor.se anges tid och plats för alla städer vi besöker.

Tillsammans tar vi den feministiska kampen för socialdemokratisk valseger 2018!

Kajsa Jansson

Informatör/Utredare