Efter succén med utställningen Da Vinci – Inventions, är det nu dags att bjuda in till en ny spännande utställningsupplevelse i Kalmar. I maj 2019 är det Sverigepremiär av Van Gogh Alive – The Experience på Kalmar Slott. Här bjuds besökarna in till en sinnrik konstupplevelse utöver det vanliga.

Vincent van Goghs verk har visats och uppskattats runt om i världen i över 100 år – men aldrig så här. För första gången i Sverige ges nu en unik möjlighet att, under fyra sommarmånader, uppleva hans konstnärskap på ett helt nytt sätt.

Van Gogh Alive – The Experience är en digital konstupplevelse med levande grafik och fantastisk musik som stimulerar alla sinnen. Målningarna får liv genom projektioner i stor skala med livfulla detaljer. I utställningen går besökaren in i Van Goghs bildvärld, fylld av ljus, färg och ljud. Hans uttrycksfulla målningar får liv och skapar en upplevelse av att besökaren verkligen befinner sig inne i konstverken.

– Det blir en helhetsupplevelse att gå in i Van Goghs värld här i Förbrända salen, när den senaste utställningstekniken möter slottets vackra historiska arkitektur. Det ska bli roligt att överraska besökarna med ett nytt utställningskoncept, som ligger i tiden, i ett 800 år gammalt slott, säger Mimmi Mannheimer, slottschef.

Utställningen tilltalar både vuxna och barn och erbjuder även en introduktion till Van Goghs konstnärskap i form av texter och fotografier. Men den största upplevelsen ligger i att, helt enkelt, stilla sitta i utställningen och låta konsten och musiken skölja över en.

– Vår satsning på unika utställningar på Kalmar Slott är en upplevelse för de som bor i regionen, men det har också attraktionskraft för de som väljer att resa hit. Att använda projiceringar som utställningsform växer runt om i världen. Vi är mycket glada och stolta över att kunna bjuda in till denna konstupplevelse i Kalmar, säger Mimmi Mannheimer.

Van Gogh Alive – The Experience öppnar på Kalmar Slott den 27 maj och pågår till och med den 29 september 2019.

Utställningen är skapad av Grande Exhibitions och har tidigare visats runt om i världen i bland annat Ankarra, Beijing, Bogota, Dubai, Milano, Shanghai och Tel Aviv.

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistcenter- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.

Vi genomför kontinuerligt satsningar för att stärka besöksnäringen och evenemangsutbudet. Det ska alltid finnas många bra anledningar att besöka Kalmar!

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com