Öländska filmdokumentärer om sjöfart och fiske, lika rösträtt firar 100 år och föredrag om både drottningar och krukväxter fyller Gröna salen. Detta tillsammans med många barnaktiviteter och invigning av en världsutställning på valborgsmässoafton ger en fullspäckad vår på Kalmar Slott.

Grön uppstart
Linda Schilén är trädgårdsmästare, konstnär och författare som ofta gör trädgårdsinslag på TV4 Nyhetsmorgon. På Kalmar Slott har hon föreläst flera gånger de senaste åren inför fullsatt publik. Hon har skrivit flera trädgårdsböcker och hösten 2018 kom hennes senaste bok Älskade krukväxter ut. Det är med anledning av den som hon nu är tillbaka på slottet med en ny föreläsning den 29 januari.

Söndagsmatiné och filmkväll
De två öländska dokumentärfilmerna Över sund, över hav och Ur sund, ur hav, som är producerade av journalisten Sven Ekberg, TV-fotografen Niclas Wimmerberg och författaren Johan Theorin, visas i början av februari. Före visningarna berättar Sven Ekberg och Niclas Wimmerberg om arbetet med filmerna och om människorna som medverkar i dem.

Barnaktiviteter
Barnens söndag är ett återkommande inslag var fjärde söndag i månaden under vår och höst. Här får barnen följa med på olika vandringar genom slottet med prinsessan, hjälpa riddaren att hitta skatten och följa med gycklaren som blivit kvarlämnad på slottet när kungen rest iväg. På sportlovet och påsklovet finns förutom guideturer också flera andra barnaktiviteter som sifferjakter, bildbingo och sagoäventyr.

Historiska jubileumsår
I samband med att allmän och lika rösträtt firar 100 år i Sverige, visas den hyllade föreställningen Föregångerskan med Catherine Westling i samarbete med Scenkonst Kalmar. Föreställningen visas på Internationella kvinnodagen den 8 mars.

Den 2 april är det dags för en föreläsning om Katarina Jagellonica. I år är det 450 år sedan som hon kröntes till drottning av Sverige år 1569 i Uppsala domkyrka. Eva Mattsson, konsthistoriker och författare, berättar om alliansäktenskapet och om hur hon influerat Sveriges arkitektur, kultur och religion.

Världsutställning invigs på valborgsmässoafton
Van Gogh Alive – The Experience har Sverigepremiär på Kalmar Slott den 30 april. Det blir en hel månad tidigare mot vad som var planerat.

– Det är mycket glada nyheter att vi fått möjlighet att kunna ha utställningen här i hela sex månader. För slottet, staden och för hela regionen är det en stor tillgång att kunna förlänga säsongen på detta sätt ­– ett mål vi alltid strävar mot, säger slottschef Mimmi Mannheimer.

Van Gogh Alive – The Experience är en digital konstupplevelse med levande grafik och musik som stimulerar alla sinnen. Målningarna får liv genom projektioner i stor skala med livfulla detaljer. Utställningen har tidigare visats i storstäder runt om i världen. På Kalmar Slott visas utställningen mellan den 30 april och den 1 november 2019.

Vårens program

27/1 – Barnens söndag – Prinsessvandring
29/1 – Älskade krukväxter med Linda Schilén
3/2 – Söndagsmatiné: Ur sund, ur hav
5/2 – Filmkväll: Över sund, över hav
16-24/2 – Sportlovskul
24/2 – Barnens söndag – Riddarguidning
8/3 – Lika rösträtt firar 100 år!
24/3 – Barnens söndag
2/4 – Katarina Jagellonica 450 år
18/4 – Påskkärringparad
20-28/4 – Påsklovskul
28/4 – Barnens söndag
30/4 – Invigning av världsutställningen Van Gogh Alive – The Experience

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistcenter- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.

Vi genomför kontinuerligt satsningar för att stärka besöksnäringen och evenemangsutbudet. Det ska alltid finnas många bra anledningar att besöka Kalmar!

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com