Fotograf/Källa: Kim Svensson

Den 24 oktober är det FN-dagen och Sveriges Veteranförbund firar med ceremoni vid FN-monumentet på Djurgården i Stockholm. I samband med ceremonin medaljeras tre personer för sitt hängivna engagemang för Sveriges veteraner. Ceremonin, som är öppen för allmänheten, inleds 16.30.

I år samarbetar Sveriges Veteranförbund med Fredsbaskrarna Stockholm och Kongoveteranerna för att sammanfoga det traditionella FN-firandet med den årliga ljusceremonin till en helhet. Ceremonin inleds med tal av förre överbefälhavaren Sverker Göranson, förbundsordförande för Sveriges Veteranförbund.

Medaljörer tillkännages vid ceremoni
Enligt tradition kommer medaljer delas ut under ceremonin till personer som visat stort engagemang för Sveriges veteraner och deras anhöriga. I samband med att medaljörerna presenteras kommer även ett pressmeddelande gå ut som tillkännager dessa.

Medaljutdelning följs av kransnedläggning, korum, en tyst minut, ljusceremoni och sång. Allmänheten är välkommen att delta vid ceremonin.

Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna (SVF) är en intresseorganisation och är ett förbund som engagerar sig, före, under och efter insats, för alla veteraner, som brytt och bryr sig om att hjälpa utsatta människor i världen.

Per Lennartsson

per.lennartsson@sverigesveteranforbund.se