Fotograf/Källa: Kim Svensson

Varje sommar anordnas Veteranmarschen för att uppmärksamma Sveriges alla civila och militära veteraner. Nu är det klart att Veteranmarschen 2017 kommer att gå från Gävle till Skellefteå.

Veteranmarschen har blivit ett av Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarnas mest populära arrangemang. Årets marsch gick från Stockholm till Gävle, en sträcka på 32 mil. Under 10 dagar vandrade över 500 personer tillsammans för att visa att veteraner ställer upp för och hjälper varandra. Nästa år genomförs marschen för femte året i rad och det är nu fastställt att Veteranmarschen 2017 kommer att starta i Gävle den 28 juni. Målgången blir den 7 juli i Skellefteå och rutten går via Sundsvall, Östersund, Sollefteå och Umeå.

100 000 kronor till Sveriges alla veteraner och anhöriga
Årets marsch samlade in 100 000 kronor till Gula Bandet. Gula Bandet är en internationell symbol och bidragen stöttar veteraner och deras familjer ekonomiskt vid behov efter insats.

— Det känns fantastiskt att Veteranmarschen samlade in 100 000 kronor till Gula Bandet i somras. Vi hoppas att ännu fler vill vara med nästa år och stötta Sveriges alla civila och militära veteraner. Tack vare insamlingen till Gula Bandet kan vi hjälpa ännu fler med kamratstöd och hjälp, säger Per Lennartsson, tillförordnad generalsekreterare på Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna.

Sveriges Veteranförbund (SVF) är en intresseorganisation och är ett förbund som engagerar sig, före, under och efter insats, för alla veteraner, som brytt och bryr sig om att hjälpa utsatta människor i världen.

Per Lennartsson

per.lennartsson@sverigesveteranforbund.se