Fotograf/Källa: Kim Svensson

Imorgon 16 augusti är det dags för Veteranmarschens sista etapp för år, som går mellan Sandviken och Gävle. Många veteraner och anhöriga från Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna kommer då att avsluta den 30 mil långa vandringen från Stockholm slott till Gävle slott. Ett tiotal väntas gå hela sträckan, varav en deltagare är från Nederländerna. Tillsammans går de för att uppmärksamma Sveriges alla civila och militära veteraner och deras anhöriga.

Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna arrangerar Veteranmarschen för att uppmärksamma Sveriges alla civila och militära veteraner och deras anhöriga. Marschen genomförs för fjärde året i rad och har kommit att bli ett av förbundets populäraste arrangemang.

Från slott till slott – på 10 dagar
Årets upplaga av Veteranmarschen började från Stockholm slott 7 augusti och avslutas imorgon 16 augusti vid Gävle slott. Under 10 dagar har marschen gått genom Uppland, Dalarna och Gävleborg, som är en sträcka på totalt 30 mil. Imorgon är det dags för deltagarna att gå marschens sista etapp för i år. Denna gång mellan Sandviken och Gävle, då 25 deltagare väntas nå slutmålet, varav 13 stycken började sin vandring från Stockholm. Två internationella deltagare, en från Danmark och en från Nederländerna, väntas komma i mål efter att ha gått hela sträckan.

- Det kommer vara en sån energikick att tåga genom Gävle. Just där och då tror jag inte att det kommer kännas det minsta att vi redan gått 30 mil, säger Lars-Göran Nyholm, initiativtagare till Veteranmarschen.

Gula Bandet säljs till förmån för Sveriges Veteraner
Under hela Veteranmarschen kommer det gå att köpa Gula bandet – en internationell symbol som säljs till förmån för Sveriges alla veteraner och anhöriga. Gula Bandet stöttar veteraner och deras familjer ekonomiskt vid behov efter insats. Sedan premiäråret 2013 har Veteranmarschen samlat in över 200 000 kronor till Gula Bandet.

Läs mer om etappen 16 augusti

Veteranmarschen 2015 from Mattias Bergström on Vimeo.

Sveriges Veteranförbund (SVF) är en intresseorganisation och är ett förbund som engagerar sig, före, under och efter insats, för alla veteraner, som brytt och bryr sig om att hjälpa utsatta människor i världen.

Per Lennartsson

per.lennartsson@sverigesveteranforbund.se