Fotograf/Källa: Kim Svensson

I morgon 15 augusti passerar Veteranmarschen Hofors innan den kommer till Sandviken. Det är marschen åttonde etapp av totalt nio etapper. Sammanlagt har snart 30 mil avverkats mellan slott till slott – från Stockholm till Gävle.

Varje sommar arrangeras Veteranmarschen av Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna. Marschen genomförs för att uppmärksamma Sveriges alla civila och militära veteraner och deras anhöriga.

30 mil på 10 dagar
Årets upplaga av Veteranmarschen startade 7 augusti från Stockholm slott och har snart tagit sig 30 mil till Gävle slott, som är slutmålet. Marschen kommer till Hofors och Sandviken 15 augusti. Deltagarna väntas komma till Stadshuset i Sandviken imorgon vid 19.30. På tisdag 07.30 börjar deltagarna gå årets sista etapp, mellan Sandviken och Gävle, som är en sträcka på 26 km. Alla som vill är välkomna att gå med i marschen.

- Det är en fantastisk upplevelse att gå Veteranmarschen, säger Lars-Göran Nyholm, initiativtagare till marschen. Att få känna gemenskapen och kamratskapen från insatsen på nytt och träffa alla snälla och hjälpsamma människor på vägen gör att det är hur lätt som helst att gå 30 mil.

Gula Bandet säljs till förmån för Sveriges veteraner
Under Veteranmarschen kommer SVF även att sälja Gula Bandet – en internationell symbol som säljs till förmån för veteraner och soldater i utlandstjänst. Genom Gula bandet kan veteraner och anhöriga få extra ekonomiskt stöd för att täcka ökade kostnader för till exempel sjukvård eller medicin som behövs efter insatsen.

Sveriges Veteranförbund (SVF) är en intresseorganisation och är ett förbund som engagerar sig, före, under och efter insats, för alla veteraner, som brytt och bryr sig om att hjälpa utsatta människor i världen.

Per Lennartsson

per.lennartsson@sverigesveteranforbund.se