I morgon 7 augusti kommer Veteranmarschen till Uppsala och på måndag går vandringen vidare till Vittinge. Det är marschens första och andra etapp av totalt nio etapper. Sammanlagt kommer 30 mil avverkas mellan slott till slott – från Stockholm till Gävle.

Varje sommar arrangeras Veteranmarschen av Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna. Marschen genomförs för att uppmärksamma Sveriges alla civila och militära veteraner och deras anhöriga.

30 mil på 10 dagar
Årets upplaga av Veteranmarschen startar imorgon 7 augusti från Stockholm slott och avslutas vid Gävle slott 16 augusti. Marschen kommer att ta sig 30 mil genom Uppsala, Vittinge, Sala, Avesta, Säter, Borlänge, Falun och Sandviken innan den når slutmålet 10 dagar senare. Marschen kommer till Uppsala 7 augusti och 8 augusti till Vittinge. Deltagarna väntas komma till Statshusgatan i Uppsala imorgon vid 16.10. Vandringen fortsätter sedan på måndag klockan 7.30 till Vittinge, där målet för tisdagen planeras nås vid 16.00. Alla som vill är välkomna att gå med i marschen.

– Det är en fantastisk upplevelse att gå Veteranmarschen, säger Lars-Göran Nyholm, initiativtagare till marschen. Att få känna gemenskapen och kamratskapen från insatsen på nytt och träffa alla snälla och hjälpsamma människor på vägen gör att det är hur lätt som helst att gå 30 mil.

Gula Bandet säljs till förmån för Sveriges veteraner
Under Veteranmarschen kommer SVF även att sälja Gula Bandet – en internationell symbol som säljs till förmån för veteraner och soldater i utlandstjänst. Genom Gula bandet kan veteraner och anhöriga få extra ekonomiskt stöd för att täcka ökade kostnader för till exempel sjukvård eller medicin som behövs efter insatsen.

Mer information finns på www.veteranmarschen.se

Sveriges Veteranförbund (SVF) är en intresseorganisation och är ett förbund som engagerar sig, före, under och efter insats, för alla veteraner, som brytt och bryr sig om att hjälpa utsatta människor i världen.

Per Lennartsson

per.lennartsson@sverigesveteranforbund.se