I morgon 10 augusti kommer Veteranmarschen till Avesta och på torsdag går vandringen vidare till Säter. Det är marschens fjärde och femte etapp av totalt nio etapper. Marschen går sedan vidare genom Dalarna och kommer även till Borlänge och Falun 12 och 13 augusti. Sammanlagt kommer 30 mil avverkas mellan slott till slott – från Stockholm till Gävle.

Varje sommar arrangeras Veteranmarschen av Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna. Marschen genomförs för att uppmärksamma Sveriges alla civila och militära veteraner och deras anhöriga.

30 mil på 10 dagar

Årets upplaga av Veteranmarschen startade 7 augusti från Stockholm slott och kommer att ta sig 30 mil till Gävle slott, som är slutmålet. Marschen kommer till Avesta 10 augusti och 11 augusti till Säter. De efterföljande dagarna kommer marschen till Borlänge och Falun, där det kommer vara en vilodag på söndag. Marschens näst sista etapp, från Falun till Sandviken, fortsätter 15 augusti. Alla som vill är välkomna att gå med i marschen.

– Det är en fantastisk upplevelse att gå Veteranmarschen, säger Lars-Göran Nyholm, initiativtagare till marschen. Att få känna gemenskapen och kamratskapen från insatsen på nytt och träffa alla snälla och hjälpsamma människor på vägen gör att det är hur lätt som helst att gå 30 mil.

Gula Bandet säljs till förmån för Sveriges veteraner

Under Veteranmarschen kommer SVF även att sälja Gula Bandet – en internationell symbol som säljs till förmån för veteraner och soldater i utlandstjänst. Genom Gula bandet kan veteraner och anhöriga få extra ekonomiskt stöd för att täcka ökade kostnader för till exempel sjukvård eller medicin som behövs efter insatsen.

Läs mer om etapperna http://www.veteranmarschen.se/sv-SE/rutt-etapper/

Sveriges Veteranförbund (SVF) är en intresseorganisation och är ett förbund som engagerar sig, före, under och efter insats, för alla veteraner, som brytt och bryr sig om att hjälpa utsatta människor i världen.

Per Lennartsson

per.lennartsson@sverigesveteranforbund.se