Höstens slottsprogram innehåller många aktiviteter som handlar om geniet Leonardo da Vinci, men programmet erbjuder även andra namn. Anders Lundin bjuder in till viskväll och Håkan Nesser och Herman Lindqvist berättar om sina författarskap under varsin höstkväll.

Författarbesök av Herman Lindqvist – 25 september
Bernadotte – för Sverige hela tiden

Herman Lindqvist är en återkommande föreläsare på Kalmar Slott. I år berättar han om sin nya bok Bernadotte – för Sverige hela tiden. År 2018 har ätten Bernadotte suttit på Sveriges tron i 200 år, längre än någon annan dynasti i vår historia. Samtidigt har kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia varit kung och drottning längre än någon av deras föregångare. I sitt föredrag berättar Herman mer om ätten Bernadottes färgstarka män och kvinnor, om framgångar och fiaskon, om fest och vardag. Ett samarbete med Dillbergs bokhandel.

Visföreställning med Anders Lundin – 20 oktober
Expedition: Livet – från apa till självförverkligare

Programledaren och TV-profilen Anders Lundin har skrivit låtar och texter sedan tonåren, han har spelat in skivor och turnerat med band. Nu kommer han till Kalmar Slott med visföreställningen Expedition Livet. Anders vänder, vrider och snurrar på frågorna; vart kommer vi ifrån? Vart skall vi? Hur hamnade vi här?

Tillsammans med kontrabasisten Jonas Olofsson låter Anders sina funderingar komma till uttryck i en samling berättelser och visor om äventyrare, emigranter, neanderthalare och sin snickrande pappa. Om det äventyr det är att leva och vandra på vår planet. Föreställningen väcker många frågor, svarar kanske på några och inspirerar nog mest till att fundera över våra egna val och möjligheter.

Författarbesök av Håkan Nesser – 11 november

Håkan Nessers böcker har sålt i över 20 miljoner exemplar världen över och blivit översatta till ett trettiotal språk. Under författarkvällen på Kalmar Slott berättar Håkan om sitt författarskap och om sin senaste bok De vänsterhäntas förening. Han berättar också om Intrigo-trilogin, där hans noveller just blivit internationella storfilmer, regisserade av Daniel Alfredson. Premiären sker i höst med bland andra Ben Kingsley och Tuva Novotny i rollerna.

Håkan Nesser föddes 1950 i Kumla och arbetade som högstadielärare i Uppsala innan han blev författare på heltid. Hans kriminalromaner om kommissarie van Veteeren och uppväxtskildringarna Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla ledde till en miljonpublik.

Författarkvällen är en del av slottets återkommande fars dag-firande. Innan föredraget ges möjlighet att fira alla pappor lite extra med en tvårätters middag i Slottsrestaurangen.

För mer information kontakta:

Therese Börjesson, evenemangsansvarig på Kalmar Slott
therese.borjesson@kalmar.com

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistcenter- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.

Vi genomför kontinuerligt satsningar för att stärka besöksnäringen och evenemangsutbudet. Det ska alltid finnas många bra anledningar att besöka Kalmar!

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com