RBU

Alla barn har rätt till en bra barndom. Alla barn har rätt att mötas med kärlek och respekt. Och alla barn har rätt att få möjlighet till att utvecklas. Det kan tyckas vara en självklarhet men för barn med funktionsnedsättning är det inte alltid det. På RBU arbetar vi för ett rättvist samhälle där varje barn ska kunna uppnå sin fulla potential. Vi arbetar helt enkelt för rätten att varje individ ska kunna maximera sitt liv. Inte förrän det målet har uppnåtts kommer vi att känna oss nöjda. Vi gör det genom att driva frågor och påverka politiker. Vi gör det genom att informera och förändra attityder. Och vi gör det genom att våra medlemmar utbyter erfarenheter i våra distrikts- och lokalföreningar runt om i landet. RBU arbetar för rätten att maxa livet.

RGMF – Riksförbundet Gode Män och Förvaltare

Riksförbundet Gode Män och Förvaltare - RGMF. Förbundet arbetar enbart tillsammans med de föreningar vars medlemmar har uppdrag som gode män och förvaltare.

Region Kronoberg

Vi arbetar med ett hållbart, långsiktigt perspektiv för utveckling, tillväxt och en god hälso- och sjukvård som ska möta människors behov.

Vårt uppdrag är att främja hälsa, hållbarhet och tillväxt i Kronoberg. Vår vision är ett gott liv i ett livskraftigt Kronoberg. Det ska vara attraktivt att bo, arbeta och leva i vårt län. Vi är en politiskt styrd organisation som arbetar på uppdrag av invånarna. Vart fjärde år väljer du som bor i Kronoberg vilka politiska partier som ska besluta om regionens inriktning och utveckling. I Region Kronoberg samlas ansvaret för områden som bidrar till den regionala utvecklingen i hela länet. Hälso- och sjukvård dominerar verksamheten. Bland övriga ansvarsområden finns; kollektivtrafik och infrastruktur, kompetens- och utbildningsfrågor, miljö- och klimat, samhällsplanering, innovation, näringslivsutveckling, internationella frågor, folkhälsa och kultur. Vår värdegrund är respekt för människan. Region Kronoberg äger och har intressen i ett antal aktiebolag och ekonomiska föreningar inom kultur, företagande, trafik och utbildning.

Riksdagens ombudsmän - JO

Riksdagens ombudsmän (JO) är en myndighet under riksdagen och en del av riksdagens kontrollmakt.

Justitieombudsmännen (JO) väljs direkt av riksdagen. Ombudsmännen är helt självständiga i sina beslut och är direkt ansvariga inför riksdagen. Varje höst lämnar de sin ämbetsberättelse till riksdagen. Ämbetsberättelsen är en redogörelse för arbetet under det senaste verksamhetsåret med statistik och ett urval beslut.

Rovdjurscentret De 5 Stora

Informationscentrum om våra fem stora rovdjur - varg, björn, lo, järv och människa.

De fyrbenta rovdjuren väcker nyfikenhet, ilska, oro, glädje och förtjusning. Genom en lång rad av informations- och kommunikationsinsatser strävar vi efter att ge en allsidig bild av rovdjuren och deras relation till oss människor. Rovdjurscentret vill på så vis göra det lättare för människor att bilda sig en egen uppfattning i den komplexa rovdjursfrågan. En uppfattning som grundar sig både på etablerade fakta och på kännedom om hur andra människor påverkas av rovdjuren.

Runsten Equestrian

Runsten Equestrian är en ridanläggning på Runstens Gård, 3 mil söder om Stockholm, som ägs av Christopher MacDermott. Gården har anor från 1600-talet och flertalet av de gamla röda torpen på gården fungerar än idag som bostäder för Runstens anställda. Även den unika, gula herrgården från 1600-talet är välbevarad och bebos av Christopher med familj.