Malmö bästa Klimateko kommun 2021

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-05-25 16:00 CEST - EkoMatCentrum

Ekomatsligan 2021 firades digitalt med diplomutdelning och applåder. Bland vinnarna fanns Lunds kommun, Malmö stad, Tyresö kommun och Region Jönköping.

Ekomaten minskar i kommuner och regioner!

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-04-28 08:35 CEST - EkoMatCentrum

Ekomatcentrums senaste statistik visar att ekoinköpen minskar för första gången på 20 år i offentlig sektor.

Uppropet "Mer svensk ekologisk växtmat nu!" överlämnat till landsbygdsministern

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-03-01 10:00 CET - EkoMatCentrum

Mer svensk ekologisk växtbaserad mat nu! Upprop signerat av Ekomatcentrum och åtta miljö- och konsumentorganisationer har överlämnats till landsbygdsminister Jennie Nilsson.

Guld dominerar i Lilla Ekomatsligan!

Pressmeddelanden - Publicerad: 2020-11-12 15:45 CET - EkoMatCentrum

Byskolan i Lund nådde oslagbara 99 % ekologiskt 2019.

Grand slam för Lund i Ekomatsligan 2020!

Pressmeddelanden - Publicerad: 2020-10-13 15:00 CEST - EkoMatCentrum

Lunds kommun vann årets Ekomatsliga. Första pris i alla grenar!

Hur svensk är svensk mat egentligen?

Pressmeddelanden - Publicerad: 2020-09-17 08:00 CEST - EkoMatCentrum

I kommuner och regioner kräver politiker att närodlat och svenskt ska prioriteras framför ekologiskt, kanske i tron att allt ekologiskt är importerat och att allt svenskt verkligen är svenskt. Men hur svenska är egentligen svenska livsmedel?

Andelen ekoinköp ökar i kommunerna

Pressmeddelanden - Publicerad: 2020-08-17 07:55 CEST - EkoMatCentrum

Andelen ekologiska inköp fortsätter att öka i kommunerna visar halvårsstatistik från Mashie (DKAB).

Regeringen sviker ekonäringen!

Pressmeddelanden - Publicerad: 2020-01-30 07:00 CET - EkoMatCentrum

Strax före jul fick den ekologiska näringen en riktig kalldusch. Livsmedelsstrategins nya handlingsplan presenterades. Efter några år med stora satsningar på ekomarknaden dras mattan plötsligt undan.

Minskat utbud av ekologiskt i Sigtunas livsmedelsbutiker

Pressmeddelanden - Publicerad: 2019-11-04 12:55 CET - EkoMatCentrum

Minskat utbud av ekologiskt i dagligvaruhandeln bekräftas i Ekomatcentrums årliga butiksinventering i Sigtuna kommun.

Lund bäst i Sverige på ekologiskt!

Pressmeddelanden - Publicerad: 2019-05-22 16:32 CEST - EkoMatCentrum

Lund vinner Ekomatsligan 2019 med otroliga 82 % ekologisk inköp 2018.