Byskolan i Lund vinner Lilla Ekomatsligan - igen!

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-11-18 17:13 CET - EkoMatCentrum

Enastående höga ekonivåer premierades av Ekomatcentrum på på årets Lilla Ekomatsligan!

Svenskt konkurrerar ut ekologiskt i offentlig sektor

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-09-28 08:00 CEST - EkoMatCentrum

Sveriges kommuner och regioner prioriterar svensk konventionell mat framför ekologisk.

Ekomaten minskar i kommuner och regioner!

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-04-28 08:35 CEST - EkoMatCentrum

Ekomatcentrums senaste statistik visar att ekoinköpen minskar för första gången på 20 år i offentlig sektor.

Uppropet "Mer svensk ekologisk växtmat nu!" överlämnat till landsbygdsministern

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-03-01 10:00 CET - EkoMatCentrum

Mer svensk ekologisk växtbaserad mat nu! Upprop signerat av Ekomatcentrum och åtta miljö- och konsumentorganisationer har överlämnats till landsbygdsminister Jennie Nilsson.

Missar Sverige vegotåget?

Pressmeddelanden - Publicerad: 2020-11-30 14:00 CET - EkoMatCentrum

Ny rapport från Ekomatcentrum visar att de nya vegoprodukterna sällan är varken svenska eller ekologiska.

Guld dominerar i Lilla Ekomatsligan!

Pressmeddelanden - Publicerad: 2020-11-12 15:45 CET - EkoMatCentrum

Byskolan i Lund nådde oslagbara 99 % ekologiskt 2019.

Grand slam för Lund i Ekomatsligan 2020!

Pressmeddelanden - Publicerad: 2020-10-13 15:00 CEST - EkoMatCentrum

Lunds kommun vann årets Ekomatsliga. Första pris i alla grenar!

Hur svensk är svensk mat egentligen?

Pressmeddelanden - Publicerad: 2020-09-17 08:00 CEST - EkoMatCentrum

I kommuner och regioner kräver politiker att närodlat och svenskt ska prioriteras framför ekologiskt, kanske i tron att allt ekologiskt är importerat och att allt svenskt verkligen är svenskt. Men hur svenska är egentligen svenska livsmedel?

Andelen ekoinköp ökar i kommunerna

Pressmeddelanden - Publicerad: 2020-08-17 07:55 CEST - EkoMatCentrum

Andelen ekologiska inköp fortsätter att öka i kommunerna visar halvårsstatistik från Mashie (DKAB).

Minskat utbud av ekologiskt i Sigtunas livsmedelsbutiker

Pressmeddelanden - Publicerad: 2019-11-04 12:55 CET - EkoMatCentrum

Minskat utbud av ekologiskt i dagligvaruhandeln bekräftas i Ekomatcentrums årliga butiksinventering i Sigtuna kommun.