Nytt avsnitt av podden ”Hur tänkte ni nu?” - En upprörd socialminister

Pressmeddelanden - Publicerad: 2020-10-28 08:35 CET - DHR

I en tid av pandemi blir det extra tydligt att när det generellt pratas om personer med funktionsnedsättning blir bilden ensidigt negativ. Den komplexa situationen av att uppleva sig som både osynliggjord och som en ekonomisk samhällsbörda – det pratar Karro och Janna om i detta avsnitt med Lena Hallengren, socialminister (S).

Nytt avsnitt av podden ”Hur tänkte ni nu?” #Always in quarantine

Pressmeddelanden - Publicerad: 2020-07-01 11:50 CEST - DHR

Angela Åkvist är en av de unga kvinnor med funktionsnedsättning som medverkar i DHRs jämställdhetsprojekt Funktion Femmes. I ett nytt avsnitt av podden ”Hur tänkte ni nu?” berättar hon om sin kamp för att skaffa ett arbete. - Oavsett coronakrisen är det jobbigt – karantänen är en extremare version av det liv jag har annars, och allt tar längre tid än vanligt, säger hon.

DHR kommenterar en tillfällig ändring av socialtjänstlagen: ”Det blir ett indirekt reseförbud för våra grupper”

Pressmeddelanden - Publicerad: 2020-05-14 14:08 CEST - DHR

Om Centerpartiets åsiktsbyte resulterar i en tillfällig ändring av socialtjänstlagen kommer vissa grupper inte att kunna njuta av de något lättare inrikes reserestriktionerna, som regeringen berättade om i går. Det hävdar DHR.

DHR kommenterar: ”Allvarligt att Kerstin Rosell förespråkar lagbrott”

Pressmeddelanden - Publicerad: 2020-05-11 10:10 CEST - DHR

Socialnämndens ordförande i Falkenbergs kommun Kerstin Rosell har enligt Dagens Nyheter vänt sig direkt till Folkhälsomyndigheten och Anders Tegnell med en skriftlig vädjan om att myndigheten ska ”pusha på regeringen” att tillmötesgå kommunens önskemål om att slippa ge hemtjänst till fritidsboende under coronapandemin.

Vem vill vara man? - Nytt avsnitt av podden ”Hur tänkte ni nu?”

Pressmeddelanden - Publicerad: 2020-04-08 08:40 CEST - DHR

Tre helt olika män. Alla tre värjer sig mot den gängse mansbilden. Uje Brandelius lever i fantasin och ser sig hellre som människa än man, Järnmannen Anders Olsson menar att manlighet är att dela med sig av det viktiga i att inte ge upp. Anders Karlsson vill vara en så bra pappa det går utifrån de förutsättningar han har. Ingen vill vara ”man”.

Att arbeta – är inte det lite överskattat? Nytt avsnitt av podden ”Hur tänkte ni nu”

Pressmeddelanden - Publicerad: 2020-03-04 13:18 CET - DHR

I tidigare avsnitt har Karolina Celinska och Janna Olzon resonerat kring identitet och hur den skapas. I detta avsnitt pratar de om att normen är att du ska kunna jobba – det är det enda som tycks skapa verkligt värde.

Är det här min kropp? - Nytt avsnitt av podden Hur tänkte ni nu?

Pressmeddelanden - Publicerad: 2020-01-20 12:07 CET - DHR

En ung kvinna som använder rullstol blir ofta betraktad på ett annat sätt än andra unga människor. Som att inte vara attraktiv, inte bli sedd som kvinna. Hanna Öfors, ordförande för Unga Rörelsehindrade, säger att det är lätt att överkompensera och kanske exponera sig för mycket för att motbevisa den bilden. I ett nytt avsnitt av podden ”Hur tänkte ni nu?” diskuteras kroppen och synen på kroppen ur flera perspektiv.

Pressinbjudan: Rättighetsikoner ska lyfta funktionshinderfrågorna

Pressmeddelanden - Publicerad: 2019-11-25 08:33 CET - DHR

På den Internationella funktionshinderdagen den 3 december bjuder DHR i samverkan med Scandic Hotels in till världspremiär och visning av de nya Rättighetsikonerna. De grafiska symbolerna ska bidra till att synliggöra funktionshinderfrågorna i Sveriges arbete med Agenda 2030.

Idioter kostar för mycket - Nytt avsnitt av podden Hur tänkte ni nu?

Pressmeddelanden - Publicerad: 2019-10-15 11:32 CEST - DHR

Vad gör vi när vi förlorar striden mot myndigheten, som egentligen var satt att hjälpa oss? När handläggaren blir en motpart, som vi tvingas kriga mot? I ett nytt avsnitt av podden Hur tänkte ni nu? pratar Karolina Celinska och Janna Olzon om maktförskjutningen mellan medborgare och myndigheter, och hur vi kan reagera när allt går snett.

Från skallmätning till duschmätning

Pressmeddelanden - Publicerad: 2018-06-28 14:15 CEST - DHR

- Allt avgörs i badrummet, säger Jonas Franksson i andra avsnittet av podden Hur tänkte ni nu? Vägrade han att duscha inför en arbetsterapeut, menade handläggaren att hon inte kunde garantera att underlaget om ansökta assistanstimmar godkändes. Det finns beröringspunkter mellan dåtidens skallmätning av samer och tvångssterilisering av ”dåligt människomaterial” och dagens duschmätning för att få personlig assistans. Det är ingen upprepning av historien, utan under ytan finns förfärliga värderingar som vi måste tala om. Och det gör vi det här avsnittet.